Youth worker as a pedagogical expert (5 cr)
Code: C-10118-CO00FR36-3001
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 10.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
08.09.2025 - 30.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Institution
- South-Eastern Finland University of Applied Sciences, E-kampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Course
- C-10118-CO00FR36
Evaluation scale
1-5
Content scheduling
Opintojaksolla opit tunnistamaan erilaisia oppijoita ja heidän tarpeitaan. Tutustut moninaisuuden huomioimiseen kohtaamisessa ja toiminnassa. Osaat toimia kouluttajana nuorisotyön lähtökohdista käsin. Tiedostat ihmiskäsityksen ja oppimiskäsityksen merkityksen kouluttamisessa. Perehdyt erilaisiin nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin teemoihin ja tuotat koulutuskokonaisuuksia valitsemastasi teemasta. Opintojakso jakautuu kolmeen suoritukseen: Erilaisiin oppijoihin, oppimiskäsityksiin ja koulutuskokonaisuuden tuottamiseen. Näistä koulutuskokonaisuus -tehtävä on vertaisarvioitava.
Objective
Osaat kohdata moninaisia opiskelijoita ja toimia heidän kanssaan. Osaat tunnistaa erilaiset oppijat ja heidän tarpeensa. Osaat toimia kouluttajana nuorisotyön lähtökohdista käsin. Tiedostat ihmiskäsityksen ja oppimiskäsityksen merkityksen kouluttamisessa. Perehdyt erilaisiin nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin teemoihin ja tuotat koulutuskokonaisuuksia valitsemastasi teemasta: seksuaalikasvatus jaksaminen Mitä meidän luokalle kuuluu? oppimisen teema mielen hyvinvointi, stressin hallinta arjenhallinta ehkäisevä päihdetyö yhdenvertaisuuskasvatus tunne- ja vuorovaikutustaidot
Methods of completion
Osaat käyttää pedagogista ammattikäsitteistöä ja tunnistaa moninaisten opiskelijoiden tarpeita. Osaat suunnitella koulutuskokonaisuuden ja valita tarkoituksenmukaiset työskentelytavat valitsemallesi kohderyhmälle koulutustilanteessa. Arviointi asteikolla 0-5.
Content
Miten huomioit kohtaamisissa ja toiminnassa moninaisten opiskelijoiden tarpeet? Miten koulutuksia suunnitellaan ja toteutetaan nuorisotyöllisistä lähtökohdista? Miten ihmiskäsitys ja oppimiskäsitys vaikuttavat kouluttajana toimimiseen? Millaisia koulutuskokonaisuuksia oppilaitosnuorisotyössä tarvitaan? Miten koulutuskokonaisuus tuotetaan?
Materials
Uusikylä K., Atjonen P. 2005. Didaktiikan perusteet. 3. uud. p. WSOY. Kupias P., Koski V. 2012. Hyvä kouluttaja. Alma talent Oy. Valvio T., Parviainen T. 2013. Onnistu kouluttajana. Kauppakamari. Lappalainen S., Korpinen V., Pokkinen J. (toim.) 2017. Aika digittää. Näkökulmia ja menetelmiä erityisryhmien nuorten mediavaikuttamiseen. Xamk.
Teaching methods
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille. Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakson aloitustapaaminen järjestetään 8.9.2025 klo 12-14 Teamsissa. Opintojaksolla on vertaisarvioitava tehtävä. Tämä täytyy olla palautettuna ma 17.11. ja vertaisarviointi on avoinna 20.11.-30.11. jonka aikana jokainen käy arvioimassa 3 työtä. Varaa siis aikaa näihin! Muut kaksi tehtävää voit tehdä omien aikataulujen mukaan learn -alustalla. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskerran yhteydessä ja sähköpostilla. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa. Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
Employer connections
Opiskelijoiden työelämäyhteyksien hyödyntäminen tehtävissä.
Exam schedules
Teams -tapaaminen 8.9. klo 12-14
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 opiskelijan työtuntia.
Evaluation methods and criteria
Arviointimenetelmänä käytetään vertaisarviointia.