Skip to main content

Product and Service Innovation (15 cr)

Code: KH00BG77-3003

General information


Enrollment
06.07.2019 - 31.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.08.2019 - 30.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 - 15
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Emmanuel Querrec
Marita Nummi-Wikström
Kari Juhala
Marianne Renvall
Groups
PLIITS18BA
PLIITS18BA
Course
KH00BG77
No reservations found for realization KH00BG77-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija asettaa tavoitteita, käynnistää ja toteuttaa innovaatioprosesseja. Prosessissa voidaan luoda innovaatioita oman osuuskunnan tarpeeseen tai toimeksiantona asiakkaalle. Innovaatiotoiminta BA-osuuskunnassa on jatkuvaa. Tämän lisäksi järjestetään innovaatiotapahtumia (esim. 12 h tai 24 h). Innovaatioprosessissa hankitaan tietoa ja hyödynnetään työkaluja. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä eri työkalujen hyödyt ja tarkoituksen kehittämistyössä. Opiskelija saattaa käyttöön kehittämänsä innovaatiot.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet (esim.):
• Aihe 1; Tuote- ja palveluinnovaatiot ja innovaatioprosessi
• Aihe 2; Asiakas osana innovaatioprosessia
• …

Objective

The student can develop and exploit product and service innovations. Innovation is a product, service, way of action or a business model. The student can use innovation tools in the process.

Materials

https://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/TK/Julkaisut/pdf/2013_vehkapera_pirila_roivas_Innostu_ja_innovoi_OIVA.pdf
https://www.vtt.fi/inf/pdf/science/2015/S110.pdf
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.

Teaching methods

Opiskelija tekee tiimissä käytännön innovaatioprojektin tai -projekteja. Hän seuraa ja arvioi prosessin etenemistä ja tekee tarvittaessa korjaavat toimenpiteet. Jatkuva parantaminen kuuluu BisnesAkatemia-osuuskunnan toimintatapaan. Tiimi varaa itselleen aikaa jatkuvaan kehittämiseen.
Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Exam schedules

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian oppimisympäristössä, joko omalle osuuskuntatiimille tai asiakkaalle. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.

Completion alternatives

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Student workload

Työskentely ja tehtävät tehdään nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osallistuu erilaisiin tuotekehitys- ja innovointiprosesseihin sisältäen niihin liittyvät valmistautumiset ja reflektoinnit. Opiskelija toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden. Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa. Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö. Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa. Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää. Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Go back to top of page