Communicaton skills for a sales person (5 cr)
Code: KH00BS82-3001
General information
- Enrollment
- 01.12.2020 - 15.02.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.02.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Professional Sales
- Teachers
- Jouko Broman
- Taru Kankaanpää
- Course
- KH00BS82
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Myyntityö - Asiakaslähtöisen viestinnän merkitys organisaatiolle:
- Asiakasvaatimukset, tarpeet ja toiveet myyntitoiminnan ja operatiivisen toiminnan kannalta.
- Myynti tuottaa lisäarvoa asiaksorganisaation toimintaan - aika, raha, laatu, määrä.
- Asiakassuhteiden luonne, merkitys, ylläpito ja kehittäminen.
- Yrityksen brändi, imago, asiakaskokemus ja mielikuvat, tarinat.
Omat viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen:
- Onnistunut asiakaskohtaaminen
- Myyntityylit ja myyjän ja ostajan persoonallisuuksien yhteensopivuus
- Viestintätavat myyntiprosessin eri vaiheissa
- Omien viestintätaitojen kehittäminen
Objective
Student
- recognizes various communication types in the sales process: marketing communication, telephone contacting, face-to-face negotiations and written sales communication
- knows her or his own communication styles and preferences
Content
Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi
Materials
Kurssin aikana annettu kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit, mm Goleman ja Sinek.
Teaching methods
-Luennot ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset
Exam schedules
Sovitaan kurssin alettua.
Pedagogic approaches and sustainable development
- Kirjallisuus, artikkelit ja podcastit
- Lähitunnit ja luentomateriaali
- Oppimistehtävät
- Ryhmätyöt ja esitykset
- Pajaharjoitukset
- Innovaatiopedagogiikka
Completion alternatives
Ei ole.
Student workload
Oppimateriaalit 40 h
Luennot ja työpajat 20 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) 70 h
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä:
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-5. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, se alentaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-1-2. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, sen arvosana on 0.
- tehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL
Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.
Failed (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, työpajoissa ja ryhmätöissä on vaatimatonta.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.
Further information
Ole paikalla. Se kannattaa.