Higher education studies end Finnish as a second language 2, Business B1) (5 cr)
Code: KH00BW94-3001
General information
- Enrollment
- 07.01.2021 - 15.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.03.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 30
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
- Teachers
- Annika Karppelin
- Maria Välivirta Havia
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
- Teacher in charge
- Tiina Hirard
- Course
- KH00BW94
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla keskitytään liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueisiin ja niihin liittyviin keskeisiin käsitteisiin. Lisäksi opintojaksolla harjoitellaan lukusanojen ja erilaisten määränilmausten käyttöä sekä perehdytään erilaisiin tilastoihin ja diagrammeihin liiketalouden alalla. Suomen kielen opinnoissa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKOT 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKOT 13: Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 14: Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
VKO 15: Tuotteistaminen
VKO 16: Myynti ja markkinointi
VKO 17: Raportointi tutkintokoulutukseen tutustumisesta
Objective
The students broaden their vocabulary and knowledge of basic skills of the field of business. The students comprehend field-specific texts and they can also produce short field-specific texts and oral presentations. The students can also verbalize problems and can explain the process of problem solving. Finnish language proficiency level: B1.1–B1.2 (CEFR).
Content
In reading comprehension, the students progress from understanding popular texts to more demanding texts and practice summarizing them both in speech and writing. The language needed in mathematics is practiced at the same time with the course of mathematics. The students strengthen their command of field-specific terminology and essential grammatical structures.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Selko-opas yrittäjyyteen
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11:
Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12:
Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vko 13:
Yleistä liiketoimintasuunnitelmasta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 3 h
- Ymmärtämis- ja sanastotehtävä: liiketoimintasuunnitelma
- Yrityksen liiketoimintasuunnitelman analyysi (BMC)
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 14:
Markkinatilanne, asiakkaat ja kilpailijat
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: markkinatilanteen huomioiminen
- Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen
- Analyysi yrityksen asiakkaista ja kilpailijoista
- Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
TEEMA 5, vko 15:
Tuotteistaminen
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Ymmärtämis- ja yhdistelytehtävä: tuotteistaminen
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Keskustelu tuotteistamisesta
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 6, vko 16:
Myynti ja markkinointi
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtämis- ja sanastotehtävä: myynti ja markkinointi
- Mainoksen laatiminen
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
TEEMA 7: vko 17
Raportointi tutkintokoulutukseen tutustumisesta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 3 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video tuotteesta tai palvelusta
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Evaluation methods and criteria
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10: Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
VKO 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKO 14: Asiakaspalvelutilanteen ideoiminen; Keskustelu liiketoimintasuunnitelmasta
VKO 15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Keskustelu tuotteistamisesta
VKO 16: Kielioppitehtävä partisiippimuodoista
VKO 17: Pitchaus-video; Raportti luentovierailuista
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1 in Finnish.
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja webkamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3