Tutustuminen kvantitatiivisiin menetelmiin (3op)
Toteutuksen tunnus: KH00BZ63-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.08.2021 - 30.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 05.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opintojakso
- KH00BZ63
Toteutukselle Tutustuminen kvantitatiivisiin menetelmiin KH00BZ63-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan talous- ja yhteiskuntatieteissä käytettyihin kvantitatiivisiin (määrällisiin) tutkimuksen lähestymistapoihin sekä kuinka aineiston keruu ja tulosten analysoiminen voidaan toteuttaa. Opintojakso käytyään opiskelija ymmärtää, milloin kvantitatiivista menetelmään voidaan käyttää ja millaisin vaihtoehtoisin keinoin tutkimus suunnitella.
Opintojakso antaa opiskelijalle valmiudet ymmärtää kvantitatiivisen tutkimusotteen mukaisen suppeahkon tutkimusprosessin läpiviemisen. Opiskelija ymmärtää yleisellä tasolla kohderyhmän valinnan, otoksen muodostamisen, kysymyksen asettelun merkityksen ja tutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tulkita tuloksia, osaa tehdä johtopäätöksiä sekä osaa arvioida kriittisesti tulosten luotettavuutta sekä osaa antaa suosituksia löydettyjen tulosten soveltamiseen tai edelleen tutkimiseen.
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu käytännössä, millaisia ovat kvantitatiiviset eli määrälliset määrälliset tutkimukset.
Hän ymmärtää, missä tilanteisessa kvantitatiivinen tutkimus on sopiva vaihtoehto ja tietää tapoja, miten kvantitatiivinen menetelmä voidaan toteuttaa.
Hänellä on tietoa siitä, minkälaiset kysymykset toimivat, minkälainen on toimiva kysymysjärjestys, miten valita vastausvaihtoehdot ja asteikot. Hän tietää, millaisia ovat tyypilliset sisällölliset ja toiminnalliset ongelmat.
Sisältö
Perehtyminen käsitteisiin
Tutustuminen tutkimuksiin
Oman kyselyn tekeminen
Kirjoitelma, jossa reflektoidaan opittua
Esitys
Oppimateriaalit
Annetut materiaali linkit ja liitteet. Opiskelijalle annetut kirjallisuusvinkit. Opiskelijan itsensä hakema verkkomateriaali sekä itse valitsemansa kirjat. Opiskelija itse muokkaa omaa oppimistaan tukevan lähdemateriaalipaketin.
Opetusmenetelmät
Tutustuminen kirjallisuuden avulla menetelmiin. Oma suppea määrällisen tutkimuksen lomakkeen tekeminen ja testaaminen. Vaihtoehtona 3-5 tehtyyn määrälliseen tutkimukseen tutustuminen ja reflektointi luetun pohjalta. Opitun reflektointi ja esittäminen opintojakson lopussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Kirjalliset osasuoritteet, jotka mainittu toteutussuunnitelmassa sekä tarkennettuna oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagoginen lähestymistapa, jossa opiskelija ottaa itse aktiivisen tiedonhakijan roolin. Opiskelija soveltaa oppimaansa tehtäviin harjoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suorittaminen online ympäristössä. Ohjaaja antaa tarvittavan tuen oppimisympäristössä tarkemmin määritellyllä tavalla ja aikatauluin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät tarkennetaan opintojakson alussa oppimisympäristössä
1) perehtyä kvantitatiivisessa tutkimuksessa tyypilliseen ongelma-asetteluun, kysymysten laadintaan, aseteikkojen käyttämiseen, vastausvaihtoehtojen määrittämiseen ja tutkimuksen toteuttamisen vaihtoehtoihin. Tehtävä: Its Learning (reflektointi, itseä kiinnostavien näkökulmien nostaminen sekä kriittinen tarkastelu keskeistä)
2) a) tutustu muutamaan 3-5 kvantitatiiviseen tutkimukseen tai b) tee itse kvantitatiivisen tutkimuksen kysymyspatteristo ja testaa tutkimuslomake. Tehtävä: a) analysoi ja pohdi tehtävässä 1 opitun pohjalta; b) tee kysymykset ja testaa 2-5 henkilöllä tekemääsi kysymyspatteristoa – pohdi, arvioi ja paranna lomakettasi
3) Pohdi ja reflektoi oppimaasi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttaa palautetut osasuoritteet sekä lisäksi oppimisprosessin hallinta ja opiskelijan paneutuminen opintojakson teema-alueeseen
Toteutus edellyttää aktiivista työskentelyä itse tarkemmin määritetyistä syventymisalueista sekä itsenäistä työskentelyä.
Hylätty (0)
Suurin osa palautuksista tekemättä. Opiskelija ei tunne opintojakson aluetta, eikä ole perehtynyt annettuihin materiaaleihin tai itse valinnut hyväksyttäviä oppimismateriaaleja. Opiskelija ei hallitse keskeisiä käsitteitä ja perusteorioita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.
Arvosana 2: Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja listata asioita, mutta ne eivät kytkeydy
toisiinsa.Tehtävässä näkyy joomaa pohdintaa eli ei ole tyydytty itsestäänselvyyksiin eli
opiskelija kykenee hyödyntämään hankkimaansa materiaalia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelija on kyennyt luomaan kokonaiskäsitystä liiketoiminnasta erilaisia teorioita hyväksikäyttäen. Osoittanut osaavansa soveltaa jotain asiaan liittyvää periaatetta käsiteltävään asiaan. Osaa yhdistää toisiinsa liittyviä asioita keskenään.
Arvosana 4:Opiskelijan tuotokset
kuvaavat alaa teorioita hyväksikäyttäen. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5:Opiskelija kykenee näkemään itselleen/alalle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtämään teorioita ja kykenee esittämään ja perustelemaan löydöksiään. On nähnyt alan yritysten toiminnan syy-seuraussuhteita ja käsittelee valitsemiaan asioita oivaltavasti. On haettu, löydetty ja perusteltu tietoperustaa osaten erottaa oleellisen ja epäoleennaisen.
Lisätiedot
Paikkoja Turun AMK: 15
Paikkoja campusonline: 15