Skip to main content

Premisses of directing (5 cr)

Code: KU00BN57-3004

General information


Enrollment
02.07.2020 - 30.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 27.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Mervi Rankila-Källström
Minna Haapasalo
Course
KU00BN57
No reservations found for realization KU00BN57-3004!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu esityksen ohjaamisen lähtökohtiin kuten teksti, aihe, esityspaikka, interaktiivisuus, kommunikaatio tai niiden yhdistäminen. Opiskelija hahmottaa, miten ohjaajana erilaiset työtavat teatterissa voivat olla argumentoitavissa työryhmälle ja yleisölle sekä miten lähtökohdista voidaan edetä kohti valmista esitystä.

Objective

Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa esityksen ohjaamisen erilaisia lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa esityskokeiluja erilaisista lähtökohdista.

Content

Opiskelu tapahtuu opettajajohtoisena käytännön harjoitteluna vaihtuvissa tiimeissä. Luennot, keskustelut ja itsenäinen työ.

Materials

Oppimateriaalina mm.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/teatteri2.0.ota.fi/Julkaisu/teatteri2.0_avoin-nayttamo_lowres-sivuittain.pdf

Teaching methods

Opintojaksolla käydään läpi edellä mainittujen esityslähtökohtien työtapoja sekä case-esimerkkejä. Opiskelijat kokeilevat eri lähtökohdista työskentelyä vaihtuvissa pienryhmissä. Samalla opiskelija lisää omaa ymmärrystään eri lähtökohtien mahdollisuuksista sekä tiedostaa esityksen tekemisen lähtökohtien moninaisuutta.

Pedagogic approaches and sustainable development

Käytännön kokeilut puolestaan kannustavat tutkimaan itselle uusia ja vieraitakin lähtökohtia. PTEATS20-ryhmän opiskelijat toimivat myös PTEATS18-ryhmän ohjausdemojen/työpajojen osallistujina, joten erilaisten ohjauslähtökohtien harjoitukset koetaan käytännössä: kokemuksellisena oppimisena.
Opintojakson aikana pidetään oppimispäiväkirjaa, jonka pohjalta opiskelija palauttaa raportin Optimaan.

Failed (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja lähtökohtia esityksen tekemiseen hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa esityksen tekemisen prosessia ja pystyy erottelemaan erilaisia lähtökohtia esityksen tekemiseen ja sitä kautta erilaisia tapoja tehdä esitystä.

Go back to top of page