Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettajat
Marja Susi
Anna-Mari Rosenlöf
Tiina Hautala
Vastuuopettaja
Marja Susi
Opintojakso
KU00BR96
Toteutukselle KU00BR96-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

24.1.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.

***
13.2.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: Moniammatillinen yhteistyö

***
20.3.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: Saavutettavuus

***
16.4.2020 Anna-Mari Rosenlöf ja Marja Susi
Teema: Etiikka, arvot ja laatu

***
14.5.2020 Anna-Mari Rosenlöf, Marja Susi, Liisa Laitinen
Teema: Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
• hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, Nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.

Sisältö

Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -opintojakso: Kulttuurihyvinvoinnin keskeiset teemat ja käsitteet
***
Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.

Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.

Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.

Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.

Opinnoissa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Optimassa.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä vaan laajoja oppimistehtäviä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 2 op.
Monimuoto-opetus 3 op.

Oppimistehtävät

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laajat oppimistehtävät.

Siirry alkuun