Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP16-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2020 - 15.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.09.2020 - 31.01.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Timo Tolmunen
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
- Ryhmät
-
YICTIK20Insinööri (ylempi AMK), Ohjelmistoteknikka ja ICT
- Opintojakso
- MS00BP16
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä (Omaan tulevaan opinnäytetyön aiheeseen parin lähteen etsiminen, niiden silmäily ja lyhyen koontiraportin kirjoittaminen ja tallentaminen itslearning-alustaan.)
Tehtävä on opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa itslearning-oppimisalustassa 1.9.2020 ja se palautetaan itslearningiin palautuslaatikoihin 6.9.2020 mennessä. (Itslearning-alustan käyttöönotto ja siihen liittyvä Peppi-integraatio aiheutti kesällä 2020 viivettä, samoin oletusarvoinen opintojakson avautuminen opiskelijalle 7 päivää ennen opintojakson merkittyä alkua.)
Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta; 1) opinnäytetyön käynnistäminen, 2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteista ja 3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteista.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· etsiä ja hyödyntää tieteellisiä julkaisuja
· kuvata keskeisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät
· valita ja käyttää oikein omaan työhön soveltuvia tutkimusmenetelmiä
· kriittisesti arvioida tutkimuksen tuloksia
· raportoida kehittämishankkeesta tarkoituksenmukaisesti
· ymmärtää tutkimustiedon merkityksen
Sisältö
Sisällön painotus voi vaihdella toteutuksen ja koulutusalan mukaan:
· tiedon haku ja tieteellisen lähdeaineiston käyttö
· tutkimussuunnitelman laatiminen
· tutkimuksen etiikka
· tutkimusmenetelmät, kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimus
· tietojen analysointi
· tutkimuksen esittäminen ja raportointi
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai itslearning-oppimisalustassa),
• Eskola, Jari ja Suoranta, Juha. (2014). Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino, 266 s.
• Hirsijärvi Sirkka, Remes Pirjo ja Sajavaara Paula. (2009). Tutki ja kirjoita, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 465 s.
• Heikkilä Tarja, (2014), Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti ja Pulkkinen Pekka, (2013), Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Vilkki Hanna, (2014), Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
Opetusmenetelmät
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua sekä ennen muita lähipäiviä yht 30 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävät
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävät
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua valitun tutkimusmenetelmän mukaan.
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 87 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys (video) ja arviointi/vertaisarviointi
YHTEENSÄ 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0) ja oppimistehtävät asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.