Project Implementation and Closing (5 cr)
Code: MS00BP44-3002
General information
- Enrollment
- 02.01.2021 - 21.02.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.02.2021 - 20.06.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Seats
- 15 - 35
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Project Management
- Teachers
- Krista Ojala
- Teppo Neuvonen
- Markku Lindell
- Teacher in charge
- Teppo Neuvonen
- Course
- MS00BP44
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- johtaa projektia sen koko elinkaaren ajan
- toteuttaa projektiviestintää ja sidosryhmäjohtamista käytännössä
- toimia tuloksellisesti virtuaalisessa projektiryhmässä
- projektin seurannan, ohjauksen ja raportoinnin menetelmät
- hallita projektin toteutusvaiheen riskit
- projektidokumentoinnin käytänteet
- hallita projektin muutokset
- päättää projektin
- projekteista oppimisen käytännöt
Opintojakson sisältö:
- projektiryhmän johtaminen
- projektiviestintä ja projektin dokumentointi
- projektin seuranta, ohjaus ja raportointi
- riskien hallinta projektin aikana
- projektin muutoshallinta
- projektin päättäminen ja projektista oppiminen
Opintojakson ajoitus:
Maaliskuu - Toukokuu 2021
Objective
After completing the course, the student can
-Lead the project during the implementation and closing phase
-Implement project communication and stakeholder management activities
-Apply the project monitoring, controlling and reporting methods in practice
-Manage project risks
-Document the project
-Carry out the project changes in a controlled way
-Close a project
-Critically evaluate the success of project implementation and closing
Content
-Leading and managing the project implementation phase
-Project monitoring, controlling and reporting
-Risk management in the implementation phase
-Project Change Management
-Closing the project
-Lessons Learned
Materials
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Teaching methods
Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue). Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös ylimääräistä, ajankohtaista, aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön. (Tarvittaessa sähköpostiviestintää ennen opintojen alkua)
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan ryhmän Teams-ympäristössä, jotta kysymykset ja keskustelut koko ryhmän nähtävinä.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu opettajan palaute tarvittaessa.
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku.
-> Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
-> Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
-> Asiantuntijavierailut (tarvittaessa).
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojakson etenemiseen liittyvä ryhmäviesti lähiopetusjakson jälkeen.
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön. Lähiopetukseen valmistaudutaan orientoivan tehtävän avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa johdettavakseen laajan harjoitustyöprojektin. Ryhmät vastaavat oman harjoitusprojektinsa valmistelusta, läpiviennistä ja dokumentoinnista siten että molemmissa projektin elinkaaren hallintaan liittyvässä opintojaksossa (Projektin valmistelu ja suunnittelu & Projektin toteutus ja päättäminen) tulee suoritettua projektin vaiheiden sisältöön liittyvä osa-alue. Tämän opintojakson ryhmätyössä keskitytään esimerkkiprojektin valmistelu ja suunnitteluvaiheeseen joten ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson päättyessä.
Yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.
Student workload
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h orientoivat tehtävät
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Failed (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Assessment criteria, good (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Assessment criteria, excellent (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.