Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CH71-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2022 - 05.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
19.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
- Opettajat
- Heli Aramo-Immonen
- Tuuli Lahti
- Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
- Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
- Opintojakso
- MS00CH71
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa tiedolla johtamisen haasteet ja mahdollisuudet. Hän ymmärtää siihen liittyviä käsitteitä, malleja ja prosesseja, ja osaa hyödyntää tietovarantoja omassa työssään.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannot ja niiden hyötykäyttö
- Tiedolla johtamisen haasteet, mahdollisuudet, käsitteet, mallit ja prosessit
Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää, jotka järjestetään kampuksella/verkossa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaa hakea tietoa sosiaali – ja terveysalan tietovarastoista
• ymmärtää, miten tiedolla johtaminen liittyy organisaation strategiaan sekä tavoitteiden saavuttamiseen
• osaa soveltaa oppivan organisaation malleja
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• sosiaali- ja tervesalan tietovarastot
• tiedon avoimuus
• oppivan organisaation mallit johtamisen tukena
Oppimateriaalit
Oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali, kuten:
Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Sillanpää, V., Helander, N., Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019). Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.
Laihonen, H. , Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., Kärkkäinen, H., Lönnqvist, A., Myllärniemi, J., Pekkola, S., Virtanen, P., Vuori, V. & Yliniemi, T. 2013. Tietojohtaminen. Juvenes Print. Tampere.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, vierailijaluennot, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät sekä asiantuntijahaastattelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.
Oppimistehtävissä orientoidutaan opintojakson teemoihin ja pohditaan aihetta. Lähiopetuksessa perehdytään sote-alan tietolähteisiin sekä tietojohtamisen käsitteisiin ja prosesseihin. Lähiopetuksen aikana pohditaan myös tietojohtamisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä kuullaan asiantuntijaluentoja tietojohtamisen käytännön sovelluksista.
Tarkemmat tehtävänannot löytyvät kurssin oppimisympäristöstä Its Learningista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 16 h
Itsenäinen opiskelu: 75 h
Ryhmätyö: 44 h
Yhteensä: 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko H-5. Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Arvosana 5 edellyttää kiitettävää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.
Lisätiedot
Avoimen amk:n kiintiö 3 hlö