Engineering and Finnish as a Second Language 2 (B1) (5 cr)
Code: TE00BH28-3001
General information
- Enrollment
-
01.02.2020 - 13.03.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.03.2020 - 30.04.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Arts Academy
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 20
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tutustutaan työelämän toimeksiantoihin opiskelijan valitsemalla tekniikan alalla. Samalla harjoitellaan ammatillista ongelmanratkaisua ja toimeksiantojen ratkaisemisessa tarvittavaa suomen kieltä. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Opintojaksolla perehdytään myös tekniikan alan ammattilehtiin ja -kirjallisuuteen, erilaisiin tilastoihin sekä teknologisiin innovaatioihin. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKO 10: Ammattilehtiä ja ammattikirjallisuutta
VKOT 11-14: Työelämän toimeksiantoja
VKOT 15-16: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKOT 17-18: Teknologisia innovaatioita
Objective
The students broaden their vocabulary and knowledge of basic skills of the field of technology. The students comprehend technical texts and they can also produce short field-specific texts and oral presentations. The students can also verbalize technical problems and can explain the process of problem solving. Finnish language proficiency level: B1.1–B1.2 (CEFR).
Content
In reading comprehension, the students progress from understanding popular texts to more demanding texts and practice summarizing them both in speech and writing. The language needed in mathematics is practiced at the same time with the course of mathematics. The students strengthen their command of technical terminology and essential grammatical structures.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Optimasta. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Ammattilehdet ja -kirjallisuus
- Erilaiset verkkosivut ja videot
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Opiskelu toteutuu Optima-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin ja työelämään esim. luento- tai oppituntivierailujen sekä työelämän toimeksiantojen kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri tekniikan alojen suomen kieleen.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 10,
Ammattilehtiä ja ammattikirjallisuutta
Yhteensä n. 15 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Kielioppitehtävä: transitiivi- ja intransitiiviverbit
- Tutustuminen ammattikirjallisuuteen
- Suullinen esitys ammattikirjallisuudesta
TEEMA 2, vkot 11-14,
Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 60 h, joista verkkotapaamisia n. 20 h
- Tutustuminen työelämän toimeksiantoihin
- Esitys toimeksiantotapauksesta
- Kielioppitehtäviä (verbaalisubstantiivi, partisiippimuodot, perusmuodot)
- Keskustelu työelämän toimeksiannoista
- Ongelmanratkaisutehtäviä hankinnan määrittelystä
- Kirjoitustehtävä: hankinnan kuvaus
- Keskustelu hankinnan kuvauksista ja määrittelystä
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 3, vkot 15-16,
Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 30 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- Esittäytymistehtävä: lukusanat
- Kielioppitehtäviä lukusanojen taivutuksesta
- Tiedonhankinta: tilastot
- Kirjoitustehtävä ja esitys: muutoksen kuvaaminen
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vkot 17-18,
Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 30 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- Raportti luentovierailuista
- Tekstinymmärtämistehtävä: innovaatiot
- Blogipostaus ja esitys innovaatiosta
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video innovaatiosta
Evaluation methods and criteria
Arioitavat tehtävät:
VKO 10: Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä; Suullinen esitys ammattikirjallisuudesta.
VKOT 11-14: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Esitys toimeksiantotapauksesta; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista; Keskustelu työelämän toimeksiannoista; Kirjoitustehtävä hankinnan kuvauksesta; Keskustelu hankinnan kuvauksista ja määrittelystä
VKOT 15-16: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT 17-18: Raportti luentovierailuista; Esitys innovaatiosta; Pitchaus-video
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 26 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–9 p = 0;
10–12 p = 1;
13–15 p = 2;
16–18 p = 3;
19–22 p = 4;
23–26 p = 5;
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1 in Finnish.
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.