Costing and Bookkeeping (5 cr)
Code: TE00BL88-3004
General information
- Enrollment
- 01.12.2020 - 25.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 24.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Yrityksen kustannuslaskennan keskeiset keinot ja ongelmat. Kirjanpidon perusteet ja tilinpäätösten tarkastelu.
Objective
Student can:
•Recognize basic problems in costing and find solutions for them
•Apply different solutions regarding material, work and capital costs
•Allocate costs to different cost pools
•Recognize different cost structures in different products
•Utilize costing methods in allocation of products´ costs to different pools
•Formalize prices profitably by using knowledge regarding cost structures
•Create basic budget
•basics of bookkeeping of a company including the financial statement
Content
•Basics of costing
•Material, work and capital costs
•Cost pools
•Cost structures
•Process costing
•Job order costing
•Activity based costing
•Pricing by costing
•Basics of budgeting
•Basics of Bookkeeping
•Financial Statement
Materials
TEAMS-linkki ja muut materiaalit ovat oppimisalustan resursseissa. Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Johdon laskentatoimi (Neilimo), Yrityksen laskentatoimi (Ikäheimo, Lounasmeri, Walden) tai Laskentatoimi (Jormakka).
Useassa kirjassa samaa asiaa, eli kustannuslaskentaa, hinnoittelua, kannattavuutta, katetuottolaskentaa, investointilaskelmia. Teemme paljon harjoitustehtäviä, jotka esimerkinomaisesti avaavat teorioita. Itsenäinen aihepiirin opiskelu on tarpeellista, Teams-tapaamisissa ei kaikkea teoriaa ehdi käsitellä.
Teaching methods
Monimuoto-opetus. Lähiopetus, mahdollisesti etäopetus, kurssitehtävät jotka annetaan luennoilla, tentit.
Exam schedules
Sovitaan kurssin alussa. Oppimateriaali on oppimisalustassa oleva kurssin sisältö ja siihen liittyvä laskentatoimen perusteiden lukemisto. Kysymykset ovat monivalintatehtäviä, esimerkiksi väittämiä tyyliin "kustannuslaskenta on yrityksen sisäistä laskentatoimea".
Pedagogic approaches and sustainable development
Innopeda, opiskelijakeskeinen oppiminen. Opiskelija perehtyy aihepiiriin ja osoittaa osaamistaan kurssitöiden kautta.
Completion alternatives
Koronavirusepidemian takia kurssi suoritetaan etäopintoina. Opintomateriaali tulee oppimisalustalle (its). Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on reilusti yli 100 tuntia.
Student workload
Kurssitehtävät jaetaan oppitunneilla ja palautetaan oppimisalustan palautuslaatikkoon.
Evaluation methods and criteria
Oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Lisäksi arvosanaan vaikuttaa palautettavat tehtävät. Mikäli opiskelija haluaa korottaa arvosanaa, se tapahtuu tenttimällä.
Failed (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä. Tenttitulokset ovat hyviä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä. Tenttitulokset ovat erinomaisia.
Further information
Kysymyksiä voi esittää oppitunneilla.