Basics of Quality and Standards (5 cr)
Code: TE00BS59-3004
General information
- Enrollment
- 01.12.2021 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.01.2022 - 02.03.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Diploma of Higher Education in Lean and Quality
- Teachers
- Rauni Jaskari
- Sari Airenne
- Course
- TE00BS59
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson osioiden suorittaminen on aikataulutettu, ja osiot tulee suorittaa annetussa aikataulussa.
Sisältö:
-Laadunhallinnan ja standardien perusteet
-Standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (sisältö ja tavoitteet)
-EFQM
Lähipäivät: 27.1 (klo 14-18), 15.2 (14-16) ja 3.3 (klo 14-16). Lähipäivät toteutetaan Teams -kokouksina.
Objective
Student
- understands the value and the principle of the standardization
- is familiar with the general structure and the terminology of the standards
- is able to utilize a standard
- is familiar with the PDCA-cycle and risk-based thinking
- knows the most common quality standards
Content
- Quality management principles
- General knowledge of standards
- Management system standards
Materials
Itslearning alustalla jaettava materiaali. Sekä standardit ISO 4001, ISO 14001 ja ISO 450001 (Opiskelijoiden luettavissa SFS online)
Teaching methods
Opiskelu perustuu itsenäiseen verkko-opiskeluun. Opintojaksoon sisältyy myös lähipäiviä (27.1, 15.2 ja 2.3). Lähipäivät toteutetaan Teams kokouksina.
Tehtävät tukevat oppimista ja antavat mahdollisuuden testata omaa osaamista.
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmissä tehtävät tehtävät
Exam schedules
Arviointi perustuu arvioitaviin oppimistehtäviin (3 arvioitavaa tehtävää)
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Itsenäinen opiskelu, yksilötehtävät ja ryhmissä suoritettavat tehtävät.
Tiedonhankinta lähdemateriaaleista on keskeisessä asemassa.
Completion alternatives
-
Student workload
Opintojakso on jaettu viiteen osaan (Laadunhallinnan ja standardien perusteet, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 ja EFQM). Osissa on opiskelumateriaalia ja erilaisia oppimistehtäviä. Nämä sisällöt on tarkoittettu itsenäiseen opiskeluun ja oman oppimisesi testaamiseen. EFQM osuudesta järjestetään erillinen lähipäivä.
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu arvioitaviin tehtäviin
(opettajan arviointi, vertaisarviointi ja itsearviointi)
Failed (0)
Arvioitavat tehtävät on suoritettu puutteellisesta tai niitä ei ole suoritettu. Eikä opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tunnistaa standardisoinnin tarkoituksen ja taustan perustasolla.
Opiskelija tunnistaa ISO standardien yleisen rakenteen ja keskeisimmät käsitteet.
Opiskelija osaa lukea standardia perustasolla.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit perustasolla.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan yleisellä tasolla.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja ymmärtää standardien käsitteet.
Opiskelija löytää standardista olennaiset asiat.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja tunnistaa aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja tunnistaa niiden merkityksen organisaation toiminnassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija ymmärtää standardisoinnin tarkoituksen ja taustan, sekä standardoinnin hyödyn käytännössä.
Opiskelija tuntee ISO standardien yleisen rakenteen ja osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti standardien käsitteitä.
Opiskelija osaa soveltaa standardia käyttötarkoituksen mukaisesti.
Opiskelija tuntee PDCA-mallin ja riskiperusteisen toimintamallin periaatteen, ja osaa esittää monipuolisesti aiheeseen liittyviä käytännön esimerkkejä.
Opiskelija tuntee yleisimmät johtamisjärjestelmästandardit, ja osaa perustella standardien hyödyt organisaation toiminnassa