Skip to main content

Financial Management (3 cr)

Code: TE00CK04-3002

General information


Enrollment
02.08.2023 - 31.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
Teachers
Antti Koivuniemi
Groups
PAUTOS22A
PAUTOS22A
Course
TE00CK04
No reservations found for realization TE00CK04-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssilla perehdytään pintapuolisesti talouden perusteisiin, yritystoiminnan harjoittamiseen, pankkitoimintaan sekä kirjanpitoon. Tavoitteena on antaa perustason valmiudet monipuoliseen työskentelyyn yrityksen kokonaisvaltaisten taloudellisten asioiden parissa.

Opiskelija osaa kurssin jälkeen:

- kansantaloustieteen perusteet (markkinat, kysyntä- ja tarjontakehikot, ym.)
- pankkitoiminnan perusteet ja perustason lainalaisuudet
- kirjanpidon perusteet
- arvonlisäveron käsitteenä ja yritystoiminnan läpikulkueränä
- tunnistaa kustannuslaskennan perusongelmat
- hinnoitella tuotteen tai palvelun
- liikekirjanpidon ja tilinpäätöksen laadinnan keskeiset toimenpiteet ja verotuksen vaatimukset
- laatia yksinkertaisen budjetin
- kuvailla työnantajan tyypilliset viranomaisvelvoitteet

Objective

After completion of the study unit the student is able to:
Recognize basic problems in costing
Apply different solutions regarding material, work and capital costs
Formalize prices
Create basic budget
Basics of bookkeeping of a company including the financial statement

Content

Basics of costing
Material, work and capital costs
Pricing
Information on employer's contributions and value-added tax to the authorities
Basics of budgeting
Basics of Bookkeeping
Financial Statement

Materials

Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.

Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.

Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.

Teaching methods

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.

Kurssilla vierailee mahdollisuuksien mukaan vierailevia luennoitsijoita.

Exam schedules

Sovitaan kurssin alussa erikseen, uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.

Pedagogic approaches and sustainable development

-

Completion alternatives

-

Student workload

Kurssilla käsiteltävät aihepiirit rakentuvat hyvin vahvasti aikaisemmin opittujen asioiden ja teorioiden päälle, eikä kurssin suorittaminen ilman aktiivista osallistumista luennoille ole mahdollista suorittaa. Läsnäolo luennoilla on pakollista.

Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla, jota tukevat vierailjoiden puheenvuorot ja luentojen perusteella tehtävä ryhmätyö.

Evaluation methods and criteria

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan edellytetään aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Kurssin keskeinen materiaali sovitaan ensimmäisellä luentokerralla luennoitsijan kanssa tarkemmin.

Aktiivinen osallistuminen, ryhmätyön sisältö ja esitys 20%, tentti 80%. Painotuksesta ja arvoinnista tarkemmin kurssin alussa.

Failed (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn (harjoitustehtävä/ryhmätyö tekemättä). Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.

Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.

Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.

Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.

Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.

Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.

Further information

-

Go back to top of page