Skip to main content

Basic in Physiotherapy (5 cr)

Code: TH00BD90-3003

General information


Enrollment
01.06.2019 - 28.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.08.2019 - 13.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Kaarina Rajala
Kirsi Karlsson
Taina Vahtera
Pirjo Pennanen
Scheduling groups
PFYSIS19A (Size: 25 . Open UAS : 0.)
PFYSIS19B (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Groups
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Small groups
PFYSIS19A
PFYSIS19B
Course
TH00BD90
No reservations found for realization TH00BD90-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Hätäensiapu: a-ryhmä 26.11.2019 klo 8.15-15.45 ja b-ryhmä 3.12.2019 klo 8.15-15.45
Aseptiikka: verkkomateriaaliin perustuvan tehtävän palautus 5.12. 2019
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET: TOTEUTUSSUUNNITELMAN TARKENNUS KESKEN
Viikkojen 36-47 kuluessa (lukujärjestyksen mukaan):
Vko 36 2x 45 min. Taina. Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, työskentelytapa, arvioinnit.
Vko 36 2x 45 min.: Taina. Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö. Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat.
Vko 37 4 x 45 min : Taina : Luentoa sekä itsenäistä -ja ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveys, liike, liikkuminen ja toimintakyky (ICF). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapia- näkökulman tuomat erityispiirteet. Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asianatuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
Vko 38 4x 45 min.Orientaatio esityksiin 30-45min. Pienryhmä 1: 1x 45min + keskustelut: "Fysioterapeutin ammatillinen osaaminen, kokonaisuus" s.13. Pienryhmä 2: 1 x 45min + kesk.: Ytimessä "Fysioterapiatiede" s.5-6. Mukana: tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta.
vko 39 4x45 min.: Pienryhmä 3: 1x 45min + kesk.: "Tutkimis- ja arviointiosaaminen". s. 14-15. Taina: 1x 60 min+ kesk. ICF; GAS; SMART.
TYÖHÖN TUTUSTUMISEN ALKUINFO 2x45min. Kirsi
Vko 40 4 x 45 min.: Pienryhmä 4: 1x 45min.+kesk. "Terapiaosaaminen" s.17-18. Pienryhmä 5: 1x 45min + kesk.: "Ohjaus ja neuvontaosaaminen".s.16.
Vko 41. 4 x 45 min.: Pienryhmä 6: 1x 45min.+kesk. "Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen" + keskustelussa: asenne-esteettömyys, sosiaalinen esteettömyys. Esteettömyydestä tehtävä. Taina: 1x60 min + kesk. Kirjaaminen.
Vko 42. Pienryhmä 7: 1x 45min.+ kesk." "Fysioterapia osana kuntoutusta". s 8-9. Pienryhmä 8: 1x 45min.+kesk. "Eettinen osaaminen ja yhteiskuntaosaaminen" . s.19,20.
Vko 44. 4x45 min.: Pienryhmä 9: 1x 45min. + kesk. Asiantuntija monialaisissa verkostoissa. Taina: 90min. Opintojakson yhteenveto: learning cafe.
Vko 45. Työhön tutustumisen kokemusten purku, 2 x 45min Alle ja Blle erikseen
Vko 47. 2x45: opintojakson yhteenveto
Kaikki teemat opiskellaan syventäen fysioterapeuttiopinnossa myöhemmin.

Objective

The student is able to
• describe the national and international physiotherapy lines of development,
• recognize the values, norms and ethical principles guiding the physiotherapy activity and the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-centered and evidence-based work,
• explain key concepts of physiotherapy,
• identify different physiotherapy models,
• describe the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems,
• act in the event of an accident and in smaller casualties,
• identify the risk factors in infections and be able to act according to fundamental principles of aseptics.

Content

Theoretical basic of physiotherapy: the national and international development lines of physiotherapy, ethical principles, basic physiotherapy concepts, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, physiotherapy models, role of physiotherapist, personality as a working tool, client-centered way on thinking, communication skills and dialogue.

First aid and aseptic: Acting in emergency situations, first aid and resuscitation, shock situations, infectious diseases and risk factors, basic principles of aseptic

Materials

Korte H & Myllyrinne K 2017. Ensiapu. Punainen Risti. Keuruu, Otavan Kirjapaino Oy.
-muu materiaali ilmoitetaan Optimassa.
FYSIOTERAPIAN LÄHTÖKOHDAT
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Optimassa osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Teaching methods

Hätäensiapu: käytännön harjoitukset lähiopetuksessa
Aseptiikka: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely, kirjallinen tehtävä
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET:
Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
Luennot
Kokemuksellinen oppiminen: Ft- työyhteisöön tutustuminen ja kokemusten reflektointi

Exam schedules

Fysioterapian perusteet
Kirjalliset tehtävät ovat opintojakson arvioitavia suorituksia.
Fysioterapeutin ydinosaaminen -oppaan ryhmätöiden palautus: Kaksi vuorokautta ennen asian käsittelyä tunnilla.
Täydennykset ja korjaukset 2 vrk:n kuluessa esityksestä ja kommenteista. Tehtävä on tenttiä vastaava suoritus.
Oman pienryhmän kirjallinen vertaisarviointi on myös yksi suoritus. Palautus vuorokauden kuluessa esityksestä.
Myöhästyneet palautukset vaikuttavat arvosanaan miinus 1-2 arvosanaa.
Arvosanaa ei voi saada ennen kaikkien suoritusten palauttamista.

Pedagogic approaches and sustainable development

Hätäensiapu: käytännön harjoitukset
Aseptiikka: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET:
Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.

Completion alternatives

Mikäli on voimassa oleva Ensiapukortti (hätäensiapu 8t tai ea1 tai ea2), yhteys opettajaan (hätäensiavun osalta on mahdollista siinä tapauksessa jakson sisäinen hyväksi luku)

Student workload

Hätäensiapu 8t
Itsenäinen työskentely ja kirjallinen pienryhmätehtävä 19t
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET:
Ryhmätyö: Pienryhmät työkentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentevat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko Pfysis19 ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella.Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6
Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan viimeistään ennen viimeistä lähituntia (vkolla 47).

Evaluation methods and criteria

Hätäensiapu (läsnäolo 100%): hyv/hyl
Aseptiikka (kirjallinen tehtävä): hyv/hyl-täyd.
FYSIOTERAPIAN PERUSTEET
Kts edellä: "tenttien ajankohdat": ryhmätyö
Oppimispäiväkirja: hyväksytty – täydennettävä
Voi muuttaa loppuarvosanaa +/- 0.6 numeroa
Ryhmätyö arvioidaan numeerisesti, opettajan arviointi 50% (0–5). Oman pienryhmän vertaisarviointi 25% Opiskelijan itsearviointi 25%

Failed (0)

Opiskelija ei ole suorittanut, tallentanut tai muuten tuottanut suorituksia.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Soveltaen Solo-taksonomia, kts Optima.

Assessment criteria, good (3-4)

Soveltaen Solo-taksonomia, kts Optima.

Assessment criteria, excellent (5)

Soveltaen Solo-taksonomia, kts Optima.

Qualifications

No preceding knowledge

Further information

Suunnitelman muutokset ovat mahdollisia.

Go back to top of page