Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD99-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 20.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Marion Karppi
- Anu Granberg
- Kati Naamanka
- Ajoitusryhmät
- PFYSIS18A (Koko: 27 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS18B (Koko: 27 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
- Pienryhmät
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
- Opintojakso
- TH00BD99
Toteutukselle Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00BD99-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutus ajoittuu PFYSIS18A ja PFYSIS18B ryhmillä eri aikaan TULE-harjoittelujakso huomioiden.
VKO 3: (2h) Opintojakson orientaatiotunti A- ja B-ryhmät yhdessä /Marion Karppi ja Anu Granberg
KE 29.1.2020 Ergonomiaprojektin info klo 8.15-9.00 Hammaslääketieteen laitoksella (Dentalia, luentosali Dent 4). Koskee muutamaa valittua opiskelijaa, jotka yhteistyössä koko ryhmän kanssa koostavat hammaslääkäriopiskelijoille asiakastyön infon. Marion Karppi mukana. Tässä tilaisuudessa tulee olla myös informaatio ajanvarauksesta.
PFYSIS18A:
VKO 5: (4h) Työhyvinvointi osana terveyttä / MK
Ennakkotehtävä: Kertaa edellisistä opinnoista hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn osatekijät. Kirjoita lyhyt max puolen sivun tiivistelmä ja palauta Optimaan ENNEN viikon 5 ensimmäistä tuntia.
VKO 6: (2h) Työn uudet muodot / MK
VKO 17: (2h) Potilassiirtojen ergonomian perusteet. / MK
(2h) Valmistautuminen asiakastyöhön / KK
VKO 18: (3h) Kuormittuminen ja palautuminen, arviointi ja mittaaminen / AG
(4h) Ergonomiasimulaatiot / KK & MK
(4h) Valmistautumionen asiakastyöhön / KK
VKO 19: (12h) Hammaslääketieteen ergonomiaprojekti / KK
Ennen Anun osuutta kertaa palautumiseen liittyvä materiaali.
(2h) Palautuminen työssä ja arjessa. Kokonaiskuormituksen arviointi työssä ja vapaa-ajalla. Alustus pienryhmissä toimimisesta ja mittausprosessista. Johdatus työn muotoiluun. /AG
VKO 20: (8h) KK
(2h) Pienryhmäohjausta. /AG
VKO 21: (2h) Pienryhmäohjausta. /AG
VKO 22: (3h) Kokemusten koonti mittauksista. Työn muotoilu työhyvinvoinnin osa-alueena. AG
VKO 24: Ryhmät PFYSIS18A & B yhdessä (4h) Kulju, Karppi & Granberg
PFYSIS18B:
VKO 5: (4h) Työhyvinvointi osana terveyttä / MK
Ennakkotehtävä: Kertaa edellisistä opinnoista hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn osatekijät. Kirjoita lyhyt max puolen sivun tiivistelmä ja palauta Optimaan ENNEN viikon 5 ensimmäistä tuntia.
VKO 6: (2h) Työn uudet muodot / MK
VKO 10: (2h) Potilassiirtojen ergonomian perusteet. / MK
(2h) Valmistautuminen asiakastyöhön / KK
VKO 11: (2h) Valmistautuminen asiakastyöhön / KK
VKO 12: (4h) Ergonomiasimulaatiot / KK & MK
(2h) Valmistautuminen asiakastyöhön / KK
Ennen Anun osuutta kertaa palautumiseen liittyvä materiaali.
(2h) Palautuminen työssä ja arjessa. Kokonaiskuormituksen arviointi työssä ja vapaa-ajalla. Alustus pienryhmissä toimimisesta ja mittausprosessista. Johdatus työn muotoiluun. AG
VKO 13: (12h) Hammaslääketieteen ergonomiaprojekti / KK
(2h) AG Pienryhmäohjausta
VKO 14: (8h) KK
(2h) AG Pienryhmäohjausta
VKO 15: (2h) AG Pienryhmäohjausta
VKO 16: (3h) Kokemusten koonti mittauksista. Työn muotoilu työhyvinvoinnin osa-alueena. AG
VKO 24: Ryhmät PFYSIS18A & B yhdessä (4h) Kulju, Karppi & Granberg
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä,
• selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitustilanteita ja kuormittavia tekijöitä,
• arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
• arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
• esittää ratkaisuja ja ohjata asiakasta erityisesti fyysisen optimaalisen kuormituksen aikaansaamiseksi,
• suunnitella ja toteuttaa työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,
• toimia ohjattuna asiakaslähtöisesti hyvinvointia edistävissä moniammatillisissa työryhmissä fysioterapian edustajana.
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, ergonomian eri ulottuvuudet, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian ja esteettömyyden näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Oppimateriaalit
Schulte P, Vainio H. Well-being at work – overview and perspective. Scand J Work Environ Health. 2010;36(5):422–429
Launis & Lehterä 2011 Ergonomia. Työterveyslaitos.
Kukkonen ym. (toim.) 2001. Työfysioterapia. Yhteistyötä työ- ja toimintakyvyn hyväksi. Työterveyslaitos.
Verkkolinkit muuhun materaaliin löytyvät Optimasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärän mitoitus 5 op = 135 tuntia:
Kontaktiopetus 48 tuntia
Itsenäinen opiskelu 87 tuntia
Opintojakson suorittamiseen liittyy tuntitehtäviä ja oppimistehtäviä, jotka tulee olla palautettuna Optimaan. Tuntitehtävien ohjeet ovat Optimassa.
Hammaslääketieteen Projekti / KK:
-Asiakastyön infotilaisuus hammaslääkäriopiskelijoille ke 29.1. klo 8.15-9: Powerpoint-esitys (Marion ohjaa tämän)
-Asiakkaina 36 valmistuvaa hammaslääkäriopiskelijaa (muutama ft-opiskelija siis työskentelee pareittain). Heidät vastaanotetaan ICT-talon tiloissa 2. krs (B2040, B2038, B2035, B2049 - varattuina).
-Asiakastapaamisia on kaksi á 90 min: 1. Fysioterapeuttinen tutkiminen ja 2. Palaute tutkimisen tuloksista, ohjaus (kotiharjoitteet) ja työasentovideon analyysi yhdessä asiakkaan kanssa + muutosehdotukset työskentelyergonomiaa parantamaan
-Opiskelijat laativat yhteisen fysioterapeuttisen tutkimisen rungon, jossa ergonomian näkökulma. Tähän liittyen tutustutaan erilaisiin työkuormituksen mittareihin ja valitaan sopivat projektiin.
-Opiskelijat saavat videotallenteet asiakkaansa työskentelystä (videot kuvaa hammaslääketieteen laitoksen opetushoitaja potilastilanteista). Video analysoidaan käyttäen apuna Liikennevalo-menetelmää (Optimassa)
-Opiskelijat laativat kirjallisena tutkimisen rungon (tutkimuslomakkeen - palautus Optimaan) sekä asiakasraportin (palautus Optimaan; raportin rakenteeseen löytyy ohje Optimasta ja raportti arvioidaan numeerisesti 0-5)
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.