Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.03.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 30.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Takala
Niina Katajapuu
Ryhmät
PFYSIS18A
PFYSIS18A
Opintojakso
TH00BE11
Toteutukselle TH00BE11-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jotta samaan aikaan tapahtuvat harjoittelut mahdollistuvat, toteutus on jaettu siten että PFYSIS18A ryhmä jakautuu kolmene pienryhmään (Aa,Ab ja Ac)
Yhteinen orientaatio kaikille (koko PFYSIS18A) on viikolla 2
Aa ryhmän pienryhmätunnit viikolla 3 -7
Ab ryhmän pienryhmätunnit viikoilla 9-13
Ac pienryhmätunnit viikoilla 15-19
Yhteinen päätös(seminaari) koko PFYSIS18A ryhmälle on viikolla 21

Kertaus kurssin 1.osion asoista (valmistaudu lukemalla ryhmäsi kirjoittama raportti).

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.

Sisältö

Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.

Oppimateriaalit

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.

Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.

Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).

Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy

Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.

Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)

Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.

Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:

http://www.psyfy.net/

http://ic-ppmh.org/

http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Opetusmenetelmät

Teoriatietoon perehtyminen, case-pohjainen ryhmätyöskentely, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Problem based learning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä pienryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Tenttiin/tehtävään valmistautuminen
Tentti/tehtävän tekeminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sovitaan yhteisesti tentti vai raportti ja osallistava ryhmätyöskentely, sekä niihin valmistautuminen

Ehtotus: ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta: Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä, voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.

Siirry alkuun