Health Related Physical Activity and Counselling (5 cr)
Code: TH00BE15-3003
General information
- Enrollment
- 01.05.2020 - 08.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Afrisa Kapella
- Course
- TH00BE15
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
*HUOM! Toteutussuunnitelma muokkautuu vielä touko-kesäkuun aikana*
Vko 36 mennessä: Ennakkotehtävä. Tämä tarkentuu toukokuun aikana.
Vko 36: 2h Opintojakson orientaatio
2h Terveysneuvonta toimeksianto: Voitas
Vko37: 2h Liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla
2h Terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille + annostelu
2h Terveysneuvonta toimeksianto: (Tule?)
Vko 38: 2h Ryhmänohjauksen perusteet (teoriatila),
2h Ryhmänohjauksen perusteet (Kupittaan palloiluhalli)
Vko 39: 6h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle. (Kupittaan palloiluhalli),
Vko 40: 4h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle. (Kupittaan palloiluhalli),
2h Terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet (ryhmätyötila)
Vko 41: 2h Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa
2h UKK:n 2km kävelytesti (Kupittaan mato)
Vko 43: 2h Terveysliikunnan asiakasprojekti
Vko 48: 6h projektityöskentely (tämä tarkentuu vielä)
Vko 49: 3h KOE
Vko 50: 4h Opintojakson loppuseminaari
Lisäksi:
- VOITAS-ryhmiin osallistuminen erillisen aikataulun mukaan.
- Asiakasohjaus erillisen aikataulun mukaan.
Objective
The student is able to
• explain the significance of the physical activity to the health, wellbeing and ability to function,
• recognize the importance of physical activity to prevent disorders and disability to function,
• evaluate the client´s need to counselling and physical activity,
• evaluate the suitabílity of physical activity forms to different client groups,
• implement individual and targeted counseling related health and physical activity to support client’s ability to function,
• use the basics of counseling and instruction in physical activity,
• plan and instruct the physical activity to the client or client croups in various projects,
• take into account the ethical principles of physiotherapy while operating.
Content
National health and wellbeing policies, the effects of physical activity at the individual level and among the population, recommendations of health related physical activity for population of different ages, the basics of health related physical activity, the basics of planning health related physical activity and physical education counseling, the basics of instructions and evaluation, different forms of physical activity to promoting wellbeing, health and ability to function
Materials
- Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta.
- Lähituntien materiaalit.
- UKK-instituutin verkkosivut https://www.ukkinstituutti.fi/
- Vuori I. Liikuntaa lääkkeeksi. Readme.fi. 2015. 552s. (soveltuvin osin).
Exam schedules
Tentti: ma 30.11.2020.
Uusintamahdollisuus Diskun uusintakäytännön mukaisesti.
Student workload
- Ennakkotehtävä
- Valmistautuminen ohjausharjoituksiin
- valmistautuminen asiakasohjauksiin
- tentti
Evaluation methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivisuutta lähitunneilla ja jokaisen osa-alueen hyväksyttyä suorittamista (arviointi hylätty-hyväksytty) sekä hyväksyttyä koe suoritusta (arviointiasteikko H-5). Opintojakson arvosanaksi muodostuu kokeen arvosana, Huom! Kokeen arvosanaan vaikuttaa tehtyjen osatehtävien laatu, (voi laskea - nousta max yhden numeron verran)
Qualifications
The student is able to identify movement, motion and functionality and assess preconditions of functionality like strength, flexibility and balance. (S)he is able to counsel clients to promote his/her functional ability.