Accessibility to the Built Environment and Aid Equipment to Support Client’s Activity (5 cr)
Code: TH00BE16-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Kirsi Karlsson
- Scheduling groups
- PFYSIS18A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS18B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
- Course
- TH00BE16
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Opintojakso toteutuu kolmena osa-alueena: 1. Apuvälinepalvelut, 2. Esteettömyys 3. Potilassiirto- ergonomia. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta em. osien sisällöt liittyvät elinympäristössä ja työssä selviytymistä tukevan fysioterapian kokonaisuuteen. Opiskelu koostuu itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä, kontaktitunneista ja 6vi aikana tapahtuvasta harjoittelusta Kunnonkotiympäristössä. Kunnonkotiympäristössä eri teema-alueita pääsee soveltamaan käytäntöön.
Oppiminen edellyttää opiskelijalta perehtymistä ja aktiivista osallistumista jokaiseen aihealueeseen ja sisällön tuottamista. Harjoittelu Kunnonkodissa tapahtuu kahtena ryhmänä.
Osa 1: Apuvälinepalvelut, 1,5 op,
Itsenäiset tehtävät. Palautus itsiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.
vi 36 3.9 klo 12.30-16 Aivoterveyden teemapäivä Kunnonkodissa. Pakollinen. Koko PFYSIS18B (peruuntuu jos Koronatilanne ei salli toteutumista)
Osa 2: Esteettömyys 2 op.
Itsenäiset tehtävät.
Esteettömyys ja saavutettavuus. Rakennetun ympäristön esteettömyyden ja/tai asunnonmuutostarpeen kartoittaminen ja raportointi pienryhmissä. Raportin palautus itsiin.Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelun aikana.
Osa 3. Ergonomia, 1,5 op.
Itsenäiset tehtävät.
Potilassiirtoergonomian teoreettiset lähtökohdat. Casetyöskentelyä ja asiakasohjausta potilassiirtoergonomiaan ja siirron apuvälineisiin. Teorian soveltaminen käytäntöön harjoittelussa.
Ryhmä 1. vi 38-43 Käytännön harjoittelu Kunnonkotiympäistö
Ryhmä 2. vi 44-49 Käytännön harjoittelua Kunnonkotiympäristö
Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Objective
The student is able to
• explain the concept of accessibility,
• explain the values and legislation affecting on accessibility,
• evaluate, plan and modify environmental factors to support the client’s ability to function and participate,
• use digital systems and technology to enable accessibility and accessible services,
• work in partnership with client, his/her relatives and the members of multidisciplinary teams to change factors affecting on living environment, for example home,
• assess the need of aid equipment as a part of client oriented assessment of functional ability,
• choose aid equipment to support client’s ability to function together with the client and his/her relatives as well as with the staff of health, social and construction systems,
• counsel the use of aid equipment to client and his/her relatives taking into account client’s resources and living environment,
• work in the process of acquiring aid equipment both independently and in co-operation with various professional.
Content
To cope in living environment accessibly: accessibility of the built environment, assessment methods of accessibility, recommendations for promoting environmental accessibility
Technology and aid equipment services for promoting ability to function: aid equipment (for example aid equipment for mobility, various supports, aid equipment in activities of daily living), the process to get aid equipment, the providers of the aid equipment services, the classification of aid equipment.
Training (3 cr): physiotherapy training in various projects and learning environments
Materials
Esteettömyysosioon käytettävä materiaali:
https://www.invalidiliitto.fi/ -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
http://www.esteettomyys.rakennustieto.fi/
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
Ergonomia:
Tamminen-Peter L. ja Wicström G. 2014. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos. Hki: Otava.
Tamminen-Peter L, Moilanen A ja Fagerström V. 2015. Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Työterveyslaitos. Tampere: Tammerprint Oy.
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/
Launis, M. & Lehtelä, J. (toim.) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos
Completion alternatives
Esteettömyysosion 2op voi hyväksilukea jos on suorittanut esim. Campus Onlinin tarjoaman Esteettömyyden verkko-opinnot (5op)
Evaluation methods and criteria
Opintojakson toteutus koostuu useammasta osasta, joten opetussuunnitelmasta poiketen arviointi on hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu apuvälinepalvelut-, esteettömyys- ja ergonomiaosion hyväksytty/hylätty arvosanoista. Jokaista osiota arvioidaan erikseen ja jokaisesta osiosta on osoitettava riittävä osaamistaso suorituksen saamiseksi.
Opintojakson osien teoreettinen hallinta tehdään näkyväksi käytännön harjoittelussa. Opettaja ohjaa toteutusprosessia hyväksyen sen eri vaiheet. Jokaiseen osioon liittyy myös oman osaamisen arviointi.
Apuvälinepalvelut: arvosana muodostuu teemoihin liittyvien henkilökohtaisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta ja oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.
Esteettömyys: arvosana muodostuu esteettömyyteen liittyvienn tehtävien luotettavasta tekemisestä ja raportoinnista sekä oman osaamisen arvioinnista. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.
Ergonomia: arvosana muodostuu henkilökohtaisten -ja ryhmätehtävien suorittamisesta. Lisäksi opiskelija osoittaa osaamisensa harjoittelussa.
Qualifications
The student is able to explain the changes in the clients functional ability when they are related to deficiencies of muskuloskeletal, vital organ, and/or nervous systems.