Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE18-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2020 - 17.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Esa Bärlund
- Kati Naamanka
- Saija Kultala
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
- Ajoitusryhmät
- PFYSIS18A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- PFYSIS18B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
- Pienryhmät
- PFYSIS18A
- PFYSIS18B
- Opintojakso
- TH00BE18
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Syksyllä 2020
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• soveltaa aikaisemmin omaksumaansa osaamista sekä fysioterapian tutkimuksellista tietoaan tilanteissa, joissa asiakkaalla on keskus- ja ääreishermoston vajavuus,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen toimintakyvyn osa-alueita selittävän fysioterapeuttisen tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä asiakkaan toimintakykyä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten asiakkaan toimintakyvyn osa-alueiden muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa,
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon asiakkaan resurssit,
• ohjata ja tukea asiakkaan itsenäistä harjoittelua ja toimintakykyä hänelle soveltuvin terapiamuodoin sekä toimia yhteistyössä omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida asiakkaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn ja sen osa-alueiden muutokset ovat seurausta keskus- ja ääreishermoston vajavuudesta, oppimisympäristönä fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluyksiköt.
Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.
Oppimateriaalit
- Harjoitteluympäristöissä erikseen osoitettu materiaali,
- Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
- Potilasraportti ja siihen kuuluva ohjeistus
Opetusmenetelmät
Lähiharjoittelua fysioterapian eri harjoitteluympäristöissä osaamistavoitteiden suuntaisesti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiohjaus ohjaavan fysioterapeutin kautta harjoitteluympäristöissä; tavoite- ja arviointikeskustelut; ohjaavan opettajan suullinen ja kirjallinen palaute opintojjakson kuluessa ja sen päättyttyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Harjoittelu harjoitteluympäristössä ja siellä liittyvät ja edellytetyt kirjaamisen ym tehtävät
- Omien osaamistavoitteiden laatiminen ja jatkuva arviointi
-Harjoittelutuntien suunnittelu ja toteutuman kirjaaminen
- Kirjallisen potilasraportin laatiminen ohjeiden mukaan
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat erityisesti hermoston toiminnan rajoitteista.
Lisätiedot
- Opiskelija toimittaa harjoittelupaikkaan oman CV:nsä, jos ei ole jobiilipaikka, ja omat harjoittelunsa alustavat tavoitteensa harjoittelupaikkaansa ma 21.9 mennessä. Sitä ennen hän on myös toimittanut ne ohjaavalle opettajalleen nähtäväksi ja palautetta varten
- Opiskelija sopii alku/väli ja loppuarviointikeskusteluista ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa