Physiotherapy Training for Supporting Neurological Client’s Ability to Function (10 cr)
Code: TH00BE18-3006
General information
- Enrollment
- 02.05.2022 - 09.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2022 - 18.11.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Esa Bärlund
- Satu Takala
- Afrisa Kapella
- Course
- TH00BE18
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Vko 35/ Harjoitteluinfo
Vko 35-37 /ENNEN HARJOITTELUN ALKUA:
- Opiskelija perehtyy Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäki harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.
Vko 37/MENNESSÄ:
- Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan Itsin "Neurologisen asiakkaan toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu" palautuslaatikkoon opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.
VKO 39-44 /HARJOITTELUSSA:
- fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.
Toteutetaan TEAMSIN välityksellä alkutavoitekeskustelu(1.-2. viikko) , johon osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.
Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen Itsiin viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.
Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain Itsiin, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa Itsiin viimeistään harjoittelun päätyttyä.
Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä
VKo 45 / Harjoittelun purkutunti
Objective
The student is able to
• apply the previously acquired competency and the theoretical knowledge of physiotherapy in situations where the client has a central and/or peripheral nervous system dysfunction,
• act in accordance with the ethical principles of physiotherapy,
• make a client oriented assessment plan and implement it reliably and safely,
• make conclusions about assessment results related on client’s status and ability to function and explain, how the changes in client’s ability to function effect on the possibilities of his/her participation,
• draw up client oriented physiotherapeutic diagnosis and set goals together with the client,
• plan and implement physiotherapy situations for maintaining and promoting client’s ability to function taking in account client’s resources,
• instruct and support the client’s exercise by his/herself and his/her ability to function by suitable methods of physiotherapy as well as in cooperation with relatives and other professionals of health and social care system,
• compare the effectiveness of different physiotherapy applications and report the client’s status orally and in writing.
Content
The physiotherapy process when the difficulties of the client's ability to function are due to changes in central and peripheral nervous system, as leaning environment various physiotherapy and rehabilitation institutes
Teaching methods
- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
Evaluation methods and criteria
Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen* osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.
* Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty -5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen.
*Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5).
*Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Itsiin niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.
Qualifications
The student is able to explain in theory and assess in simulation cases deficiencies related to clients functional abilities. The student is able to implement physiotherapy in above mentioned cases, especially when deficiencies and are related to nervous system functions.