Fysioterapian opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2020 - 14.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.04.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Esa Bärlund
- Kati Naamanka
- Annukka Myllymäki
- Niina Katajapuu
- Ryhmät
-
PFYSIS18APFYSIS18A
-
PFYSIS18BPFYSIS18B
- Opintojakso
- TH00BE24
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opiskelija osallistuu aiheseminaariin huhtikuussa 2020. Seminaarissa valitaan opinnäytetyön aihe ja jäsenet ryhmään.
Suunnitelmaa rakennetaan kesän ja syksy 2020 aikana, suunnitelmiien esitykset ohjaavan opettajan luvalla syksyn pajapäivissä (syyskuu-marraskuu), pääsääntöisesti kuukauden viimeisen viikon maanantaina. Ilmoittautumiset esityksiin tapahtuvat ohjaavien opettajien ilmoittamalla tavalla, vähintään 1 viikkoa ennen.
Koko ryhmän varsinaiset suunnitelmien esitysseminaarit ovat 23.11 ja 9.12.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.
Sisältö
Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.
Oppimateriaalit
Kaikki Messin opinnäytetyön materiaali: Etusivu > Opiskelu > Opinnäytetyö
Pajapäivien aineistot
Optiman opinnäytetyön materiaali(kevään 2020 kuluessa vaihtuu Its learningiin)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen aiheeseen perehtyminen; opinnäytetyötä tekevän ryhmän järjestäytyminen ja työskentelyn suunnittelu; Suunnitelman rakentaminen ja sen raportointi suunnitelmaseminaarissa marraskuussa 2020.
HUOM: Jos opinnäytetyöntekijä pari/ryhmä haluaa aloittaa opinnäytetyönsä toteuttamisen ennen syksyä, jo kesän kuluessa, suunnitelman voi esittää ohjaavan opettajan sen hyväksyttyä ma 8.6.2020.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen ja ennakkoon aiheeseen perehtyminen 4h;
Opinnäytetyötä tekevän ryhmän järjestäytyminen ja työskentelyn suunnittelu, aiheseminaariin osallistuminen 4h;
Suunnitelman rakentaminen ja kirjoittaminen, 103h
Ryhmäohjaukset pajapäivinä ja muu ohjaus, syksy 2020, 10h
Suunnitelmaseminaariin osallistuminen, oman suunnitelman raportointi ja toisen suunnitelman opponointi; seminaarissa marraskuussa 2020 10h
Opinnäytetyöpassi: oman työn esitys, toisen opponointi ja kahdeksan(8) suunnitelman esityksen aktiivinen seuranta
Opinnäytetyösopimuksen laadinta 4h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa suoritusmerkinnät tästä kokonaisuudesta kun opinnäytetyö on hyväksytysti esitetty ja muut opinnäytetyöhön liittyvät lomakkeet ovat laaditut ja tallennetut (sisältää eri tahojen allekirjoitukset) sovittuun tapaan.
Esitietovaatimukset
Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.
Lisätiedot
Opiskelija sitoutuu aktiviiseen pajapäivien osallistumiseen; pajapäivien yhteydessä on myös opinnäytetyön ohjausta pienryhmissä.
Opiskelija on aktiivisesti yhteydessä opinnäytetyötä ohjaavaan opettajaan sovitulla tavalla