Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF49-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
- Opintojakso
- TH00BF49
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teema 1. Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti, Anu (2.2 A-ryhmä / 11.1 B-ryhmä)
Teema 2. Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä, Irina (4.2 A-ryhmä / 14.1 B-ryhmä)
Teema 3. Oma persoona - käyttö työvälineenä, Anu (9.2 A-ryhmä / 19.1 B-ryhmä)
Teema 4. Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja strategiat, Irina (11.2 A-ryhmä / 21.1 B-ryhmä
Teema 5. Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit, Irina (28.1 A-ryhmä / 26.1 B-ryhmä)
18.2. Näyttöpäivä (yhteinen Terapian toteutuksen perusteet-opintojakson kanssa)
8.3. MONIA päivä, Anu
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimitreeneistä osoitetaan osaamisen näyttöinä ja suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t, josta lähiopetusta 35t + MONIA päivä 8t eli yhteensä 43t ja näyttö 4t. Itsenäistä työskentelyä esseiden/muistiinpanojen työstämiseen ja reflektioon 88t.
Esseet/ muistiinpanot ennen tiimitreenejä.
Reflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Esseet/ muistiinpanot / muistikartta (palautus) => hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Videoreflektio pareittain skaalalla 0-5, palautus 5.3
Näyttö +/- 1 numero
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.