Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF60-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2020 - 11.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.03.2020 - 25.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Irina Katajisto-Korhonen
Opintojakso
TH00BF60
Toteutukselle TH00BF60-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteet: Opiskelija osaa
• vertailla kognitiivisen, analyyttisen ja oppimisterapeuttisen lähestymistavan periaatteita hoidon ja toimintaterapian taustalla
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osaksi toimintaterapiaprosessia.

Opintojakson sisältö:
Mielenterveys asiakkaan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Kognitiivinen, analyyttinen ja oppimisterapeuttinen lähestymistapa
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia ja psykiatrinen sairaus
Luovuuden merkitys ihmisen elämässä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien lähtökohtia ja käytännön harjoituksia

Ajoitus:

6.4 9-12 Info opintojaksosta + Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen + Ennakkotehtävä (viitekehykset) (Huom. päivää varten ei tarvitse tehdä esseetä)

14.4 Teema 1: Arviointi psykososiaalisella alueella + Mikä tekee luovasta toiminnasta terapeuttisen

21.4 Teema 2: Mielialahäiriöt + Kirjallisuus

30.4 Teema 3: Ahdistuneisuushäiriöt + Musiikki

5.5 Teema 4: Psykoosi ja skitsofrenia + Tanssi / liike

12.5 Teema 5: Persoonallisuushäiriöt + Valokuva / digitaalinen tarinankerronta

19.5 Teema 6: Syömishäiriöt + Kuvallinen ilmaisu

VERKKOTEHTÄVÄ Teema 7: Päihteiden väärinkäyttö

26.5 Näyttökoe

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää mielenterveyskuntoutujan kohtaamiseen ja terapiasuhteeseen vaikuttavia tekijöitä,
• selittää mielenterveystyössä hyödynnettäviä viitekehyksiä,
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.

Sisältö

Mielenterveyskuntoutujan kohtaaminen ja terapiasuhteessa vaikuttavat tekijät
Mielenterveystyössä hyödynnettävät viitekehykset
Mielenterveysongelmien ja psykiatristen sairauksien vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveysongelmia tai psykiatrinen sairaus
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Optimasta

Opetusmenetelmät

Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoistan opetusta verkossa. Lisäksi opiskelijat kokeilevat itsenäisesti erilaisia luovia menetelmiä ja reflektoivat niiden käyttöä sekä jakavat toisilleen luovia terapiaharjoituksia Optiman keskustelupalstalla. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
Esseet ennen tiimitreenejä.
Tiimitreenien jälkeinen reflektio
Itsenäinen verkkotehtävä
Reflektiopaperi
Terapiaharjoitusten kokeilu itsenäisesti + reflektointi
Kolmen terapiaharjoituksen jakaminen muulle ryhmälle keskustelupalstalle
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Optimasta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi arvostellaan asteikolla 1-5. Reflektiopaperin vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.

Siirry alkuun