Palliatiivisen hoidon asiantuntijana kehittyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BN70-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2020 - 31.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
- Opettajat
- Hille Halonen
- Virpi Sulosaari
- Opintojakso
- TH00BN70
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Laajavastuiset tehtävänkuvat terveydenhuollossa; palliatiivisen hoidon kliininen asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen
Palliatiivisen hoidon asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi - lähtökohdat ja kehittämistavoitteet
Palliatiivista hoitoa ja osaamista ohjaavat kansainväliset ja kansalliset säädökset ja suositukset
Palliatiivisen hoidon viitekehys, käsitteet ja tasot
Palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa
Kansainväliset ja kansalliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa ja niiden yhteys tulevaisuuden osaamiseen
Tavoitteet
Opiskelija
• kuvaa kansainväliset ja kansalliset palliatiivisen hoidon asiantuntijatehtävien vaatimukset uudistuvissa toimintaympäristössä.
• tunnistaa oman asiantuntijuuteensa ja kliinisen osaamisensa vahvuudet ja kehittymisen tarpeet
• laatii henkilökohtaisen palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymissuunnitelman
• arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkityksen omaan ja työyhteisön osaamiseen ja kehittämiseen.
• on sitoutunut oman asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa.
• selittää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa sekä edistää niiden toteutumista käytännössä.
Sisältö
Sisältö
• Laajavastuiset tehtävänkuvat terveydenhuollossa; palliatiivisen hoidon kliininen asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen
• Palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden arviointi - lähtökohdat ja kehittämistavoitteet
• Palliatiivista hoitoa ja osaamista ohjaavat kansainväliset ja kansalliset säädökset ja suositukset
• Filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa
• Kansainväliset ja kansalliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa ja niiden yhteys tulevaisuuden osaamiseen
Oppimateriaalit
ETENE. 2003. Saattohoito – Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisen neuvottelukunnan muistio. Työryhmäraportti. Viitattu 28.8.2019 https://etene.fi/documents/1429646/1559090/Työryhmän+raportti+saattohoidosta.pdf/
Dahlin, C., Coyne, P. J. & Ferrell, B. R. 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, s. 3-56.
Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. Viitattu 1.5.2019. https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita/
International Council of Nurse (ICN) 2020. Guidelines for Advanced Practice. https://www.icn.ch/system/files/documents/2020-04/ICN_APN%20Report_EN_WEB.pdf
Oxford Textbook of Palliative Nursing. 2019. Toim. B. R. Ferrell & J. A. Paice. New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880. TAI
Pihlainen, A. 2010. Hyvä saattohoito Suomessa. Asiantuntijakuulemiseen perustuvat saattohoitosuositukset. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2010:6. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Kappaleet; 1-3, 7-8. Viitattu 28.8.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3033-9
Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:14. Viitattu 2.4.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3
Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. 2016. Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/04/Laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita.pdf
Sulosaari V, Elomaa-Krapu M, Hopia H, Koivunen K, Leinonen K, Liikanen E, Penttinen O, Törmänen O, Walta L & Heikkilä J. 2020. Ydinkompetenssit kliinisen asiantuntijan (ylempi AMK) koulutuksessa. UAS Journal 1/2020. Saatavilla https://uasjournal.fi/1-2020/kliinisen-asiantuntijan-ydinkompetenssit/
Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Sivut 297-302. Viitattu 28.8.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9
Ajankohtaiset artikkelit ilmoitetaan oppimistehtävien yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus 0,5 op, lähi- ja etäopetus verkossa (Digicampus)2,5 op, itsenäinen opiskelu ja tehtävät 2 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oman osaamisen arviointi, kehittymis- ja opiskelusuunnitelma (HOPS) ja Kliinisenä asiantuntijana kehittymisen suunnitelma
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla Hyväksytty (S) - Hylätty (0). Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, vertaisarviointiin ja opettajan tekemään kokonaisarviointiin.