Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Opettajat
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Minna Salakari
Opintojakso
TH00BP94
Toteutukselle TH00BP94-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi kirjatentti, yksi ryhmätyö (kirjallinen työ), yksilöllinen pohdintaosuus ryhmätyöhön sekä osallistua aktiivisesti lähiopetukseen, verkkokeskusteluun ja seminaareihin.
Opetus toteutuu seuraavasti:
ti 11.2.2020 klo 12.30-15.45 Orientaatio opintojaksoon ja lähiopetus
ke 12.2.2020 klo 8.15-11.30 ja 12.30-14.00 Lähiopetus
ma 9.3.2020 klo 8.15-11.30 Seminaarit (ryhmätyöt)
ti 10.3.2020 aukeaa Verkkokeskustelu Terveyseroista "hattu"-menetelmää soveltaen. (keskustelu on auki 17.3.2020 asti)
pe 20.3.2020 Verkkokeskustelusta yhteenveto perehdyttäväksenne.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa väestön terveyden ja hyvinvoinnin sekä ymmärtää niihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen terveyden edistämisen lähtökohtana
· terveyden edistämisen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset tutkimus- ja kehittämisohjelmat ja niitä ohjaavat säädökset
· terveyden edistämisen erityisosaamista edellyttävät käsitteet sekä terveyden edistämisen eettisen perustan ja arvolähtökohdat
· käyttää terveyden edistämisen tietoperustaa toiminnassaan
· analysoida ja arvioida väestön terveyttä ja hyvinvointia kuvaavia tutkimuksia ja muuta ajankohtaista informaatiota osana terveyden edistämisen

Sisältö

· terveyden edistämisen arvo- ja tietoperusta
· salutogeneesi, terveyden lukutaito ja sen tukeminen, omahoito (itsehoito) ym.
· kansainväliset ja kansalliset ohjelmat ja strategiat · elämänkaariajattelu, ympäristöterveys, kulttuurihyvinvointi, väestön lukutaito
· väestön terveyden ja hyvinvoinnin arviointi
· terveyden edistämisen rakenteet (muuttuvat toimintaympäristöt ja säädökset)
· terveyden edistämisen tulevaisuus ja kehittämishaasteet

Oppimateriaalit

Kirjatentti: Ståhl T. ja Rimpelä A. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen tutkimuksen ja päätöksenteon haasteena. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): 9. Luettavissa: http://www.julkari.fi/handle/10024/80332

Muu materiaali nähtävillä Optimassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjatentin päivämäärä sovitaan yhdessä opiskelijoiden kanssa aloituspäivänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjatentti 4 tuntia
Pari/ryhmätehtävä 19 tuntia
Verkkokeskustelu 4 tuntia
Itsenäinen opiskelu 100 tuntia
Lähiopetus 8 tuntia

5op = 135tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti: hyväksytty / hylätty
Pari/Ryhmätehtävä: 1-5
Verkkokeskustelu: hyväksytty / hylätty

Optimassa kuvattuna pari/ryhmätehtävän arviointikriteerit
sekä kirjatentin ja verkkokeskustelun hyväksytty-hylätty -kriteerit

Siirry alkuun