Participation and Human Agency in Welfare Services (5 cr)
Code: TH00BQ00-3001
General information
- Enrollment
- 20.05.2020 - 07.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Advanced Social Counselling
- Teachers
- Tuuli Lahti
- Anssi Lähde
- Course
- TH00BQ00
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson sisältö:
Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet
Ajoitus
-2.9. 2020 klo 12.30 - 15.45. Jakson aloitus, oppimistehtävän määrittely, johdanto jakson teemoihin
-29.9. klo 8.15 - 11.30 / TL, osallisuus ja toimijuus asuinympäristöissä, kansalaisvaikuttaminen
-6.10. klo 8.30 - 14.00 / AL oppimistehtävän päivitys, osallisuus ja toimijuus sote -alan toimintaympäristöissä, tarkastelua asiakasryhmittäin / Zoom-tapaaminen
-2.12. 20 klo 8.15-14.00 Oppimistehtävän käsittely / AL, TL
Objective
After completing the course, the student is able to:
recognize the needs of the client, can support his / her human agency and participation in differ-ent kind of residential and everyday environments and is able to guide the client according to his / her needs.
Content
· Participation as a resource in client work
· A holistic model of human agency and client
· Residential and everyday environments as facilitators
· Citizenship, municipality and opportunities to influence
Materials
Esimerkkejä tehtävässä käytettävistä lähteistä:
Isola, A-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S. Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpapereita 33/2017. Helsinki: THL.
Leemann, L. & Hämäläinen, M-R. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapoltiikka 5/2016. Verkossa:https://www.thl.fi/fi/web/yhteiskuntapolitiikka/arkisto/2016_5
Era,T. (toim.) 2013. Osallisuus, oikeutta vai pakkoa? Jyväskylän AMK julkaisuja 156. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Halme, H., Kippo, K. Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2012. Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi. Opas tehokkaan osallistumisen työkaluiksi. Tampere: Synergos.
JOTOS- polku osallisuuteen 2009. Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja. Tampere: Tampereen
kaupunki.
Koivisto, J., Isola, A-M & Lyytikäinen, M. 2018. Osallisuus kuuluu kaikille: Innokylän innovaatiokatsaus. Työpaperi 9/2018.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-077-8.
Kohonen, Kirsi & Tiala, Toni (toim.) 2002. Kuntalaiset ja hyvä osallisuus. Lupaavia käytäntöjä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi. Helsinki: Sisäasianministeriö & Suomen Kuntaliitto.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences 31. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Laitinen, M. & Niskala, A. (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2010
Mattila-Aalto, M. 2009. Kuntoutusosallisuuden diagnoosi. Tutkimus entisten rappiokäyttäjien kuntoutumisen muodoista, mekanismeista ja mahdollisuuksista. Tutkimuksia 81/2009. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Matthies, AL & Uggerhoj (eds.) 2014. Participation, marginalization and welfare services : concepts, politics and practices across European countries. Farnham, Surrey : Ashgate Publishing Limited.
Nieminen, A., Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. : Raportteja 177. Turku: Turun Ammattikorkeakoulu.
Rouvinen- Wilenius, P. 2010. Osallisuus. Keskustelutilaisuus 31.3.2010. Julkaisuja 4/2010. Tulevaisuuden ennakointi. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Rouvinen- Wilenius, P., Koskinen-Ollonqvist, P. 2011. Tasa-arvo ja osallisuus väylä terveyteen - järjestöt suunnan näyttäjinä.Julkaisuja 9/2011. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Teaching methods
• Lähiopetus
• Oppimistehtävän yhteinen määrittely
• Oppimistehtävän toteuttaminen työpaikalla ja raportointi
• Oppimistehtävän jakaminen
Pedagogic approaches and sustainable development
• Lähiopiskelu, oppimistehtävän laatiminen, oppimistulosten yhteistoiminnallinen käsittely
Student workload
• Lähiopetus ja tehtävän käsitteky 1 op (27 tuntia).
• Oppimistehtävä 4 op (108 tuntia), sisältäen: tiedonhaku, osallisuuden analyysi, sen edistämiseen liittyvä ammatillinen työ ja raportin kirjoittaminen.
• Raportin ohjeellinen pituus 15 sivua (+ kansilehti, lähteet yms.). Raportin kirjoittamisessa noudatetaan AMK:n ohjeita (MESSI).
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä (4 op) ja sen yhteinen käsittely
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1-2 = Opiskelija tunnistaa osittain yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Opiskelija osallistuu tehtävän purkuun. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa
Assessment criteria, good (3-4)
3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tehtävän purkuun. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.
Assessment criteria, excellent (5)
5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisesti osallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksi ja esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tehtävän purkuun ja kykenee kriittiseen tarkasteluun. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.