Siirry suoraan sisältöön

Tuen tarpeen arviointi ja mielenterveys- ja päihdeongelmien hoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Elina Santala
Maija-Liisa Aronpää
Opintojakso
TH00BQ85
Toteutukselle TH00BQ85-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Asiakaslähtöisyys

Osallisuus ja itsemääräämisoikeus

Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina

Yhdenvertaisuus

Avoin dialogi ja reflektiivisyys

Voimavaralähtöisyys

Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio

Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä

Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa

Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa

Tavoitteet

Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen.
Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon.
Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista.
Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon.

Sisältö

Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki
Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys
Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa
Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen
Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu
Psykososiaalisen tuen merkitys
Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi
Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa
Puheeksioton osaaminen
Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa
Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito

Oppimateriaalit

Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Käypä hoito- suositukset:

Alkoholiongelmaisen hoito

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=142B21363C628B9256EBEDE6F6218021?id=hoi50028

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50041

Rakkolainen Maria (2017) Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 2301

http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101802/978-952-03-0504-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rakkolainen, M. & Ehrling, L. (2012). Reflektointi taitona ja tekniikkana motivoivassa haastattelussa. Psykologia, 47(1),20–37.

Rakkolainen, M., Koski-Jännes, A., Tuomisto, M. & Tolonen K. (2015). Päihdeasiakkaan taustan ja motivoivan alkuhaastattelun yhteydet hoidon tuloksiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 52,102–117

Opetusmenetelmät

Pienryhmätehtävät, opintokäynnit, asiantuntijaluennot, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Marraskuun etätehtävät:
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)

2. Osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä tehtävä: Etsi internetistä ja kirjallisuudesta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

- Millaisia osallisuuskokeiluja sote aloilla on aiemmin tehty?

- Pohdi: Miten osallisuuttaa voisi vielä toteuttaa?

- Miten osallisuus näkyy/voisi näkyä asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa?

Kirjaa pohdintasi ja vastauksesi reflektiopäiväkirjaan. Tehtäviä käsitellään seuraavassa lähipäivässä. (0-5)


3. Tutustu casepotilaasi/-asiakkasi näkökulmasta johonkin seuraavista sivustoista Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Lasten mielenterveystalo, Päihdelinkki.

a) Kirjoita miten voisit hyödyntää kyseisiä sivustoja potilaasi/asiakkaasi hoidon/palvelutarpeen arivoinnissa ja hoidossa.

b) Kuvittele, että tapaat potilastasi/asiakastasi ensimmäistä kertaa. Etsi sivustojen kautta mahdollisia mittareita tai seuloja, joita voisit hyödyntää tilanteen kartoittamisessa, perustele valintasi.

Kirjaa vastauksesi Reflektiopäiväkirjaan. (0-5)

4. Tutustu eMenthe-verkkomateriaalien Diagnosis, Labeling and Stgma-osuuden Activity 4 osioon http://content.ementhe.eu/Recovery/Diagnosis-Labelling-stigma ja vastaa kyseisen osion kysymyksiin verkkokeskustelualueella. Käykää keskustelua pienryhmissä 8.11. mennessä. (Hyv-hyl)
Joulukuun etätehtävät
1. Kirjoita reflektiopäiväkirjaa 14.-15.11 lähipäivistä

2. Tee Tutkimusklubi-tehtävä seuraavaan lähikertaan mennessä

3. Kirjoita Toipumisorientaatio-essee seuraavaan lähikertaan mennessä

4. Hyvän mielen pikkujoulut: lahja ja nyyttikestit

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta

Siirry alkuun