Skip to main content

Nursing Philosophy and Evidence-Based Practice in the Nursing Profession (5 cr)

Code: TH00BQ98-3003

General information


Enrollment
02.12.2020 - 31.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Jari Säämänen
Hannele Mikkola
Course
TH00BQ98
No reservations found for realization TH00BQ98-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssin sisältö: tiedonhankinnan perusteet, Turun AMK:n Finna ja sen sisältämät e-aineistot, tiedon eettinen käyttö ja viitteidenhallinta.

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (1 op) sijoittuu viikoille 5 - 8 siten, että viikkoa myöhemmin alkava kirjallisuuskatsaus-tehtävän käynnistyessä opiskelijat voivat hyödyntää kurssilla tehtäviä tiedonhakuharjoituksia osana kirjallisuuskatsauksen tiedonhakuja.

Hoitotyön filosofia ja näyttöön perustuvuus sairaanhoitajan professiossa (4 op) (HOFI), vk 6-11.
Sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia sekä lisäksi muita monikielisesti (suomi, ruotsi ja/tai englanti) toteutettavia osuuksia.
- epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
- potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
- eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
- eettinen toiminta sairaanhoitajan työssä
- hoitotiede tieteenalana
- näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
- keskeiset hoitosuositukset
- ammattietiikka ja moniammatillinen vuorovaikutus

Objective

Students will
- Be familiar with the key concepts, values, ethical principles and guidelines in nursing
- Know how to apply the values and ethical principles of nursing, as well as to assess their realisation also in electronic services
- Be able to draw a line between private and professional communication roles in social media
- Understand the knowledge base of nursing
- Identify the responsibility and tasks of nurses
- Be familiar with evidence-based operations in nursing
- Know how to search for information using the most common health sciences databases
- be familiar with legislative and ethical grounds in the care of patients and clients
- be able to interact professionally in multiprofessional teams

Content

The study unit comprises 2 cr of studies offered in English and other multilingually (Finnish, Swedish and/or English) offered parts.
- Key concepts of epistemology and ethics
- The rights and self-determination of patients
- Identification and handling of ethical problems
- Ethical approach in nursing
- Nursing science as a discipline
- Evidence-based activities – concepts and bases for activities
- Key treatment recommendations
- Information seeking
- Professional ethics and multiprofessional interaction

Materials

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi: Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi/etusivu soveltuvin osin

HOFI:
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet, saatavana: https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
- Etiikka Hoitotyössä (toim. Leino-Kilpi H. & Välimäki M.)
- ETENE-julkaisuja 1: Terveydehuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja periaatteet (ETENE 2001)
- ETENE-julkaisuja 20: Vanhuus ja hoidon etiikka (ETENE 2008)
- https://hoitotyo.wikispaces.com/Vanhusty%C3%B6n+eettiset+ohjeet
- Tieteelliset artikkelit
- Elomaa, L., & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12.
- http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
- Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta

Teaching methods

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi: Itsenäinen opiskelu ja harjoitteiden tekeminen verkossa yksilötehtävinä, ohjaus opettavalta informaatikolta

HOFI:
- Etäopetus (Teams): Infotunti, luennot, ryhmätyö ja seminaari
Tehtävät:
- Kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin ja asiantuntija-artikkeleihin potilaan tai hoitohenkilökunnan oikeuksia koskevan tietoperustan luomiseksi
- Ryhmätyö: Pienryhmien välinen yhteistyö yhteisen näkemyksen laajentamiseksi ja syventämiseksi kullekin pienryhmälle valittuun näkökulmaan
- omien työkokemusten tai kirjallisuudesta esiin nousevien kokemusten reflektointi potilaan tai henkilökunnan oikeuksien toteutumisesta tai niihin liittyvistä eettisistä ongelmista
- Kehitysehdotusten laatiminen potilaan tai hoitohenkilökunnan oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi todetuissa ongelmatilanteissa.
- Seminaari: Ryhmäkohtaiset esitykset kunkin aiheeseen liittyen

Pedagogic approaches and sustainable development

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi: Substanssioppimiseen integroitu oppiminen harjoittelemalla

HOFI:
- Kirjallisuuskatsauksissa pääpaino kansainvälisissä artikkeleissa
- Seminaari: PowerPoint esitys keskustelun pohjaksi
- Opetuksessa hyödynnetään opiskelijoiden kokemuksia heidän ensimmäiseltä ohjatun harjoittelun jaksoltaan ja/tai heidän aikaisempia työkokemuksiaan hoitoalalla tai kirjallisuudesta esiin nousevia kokemuksia; kokemusten ja toiminnalle kirjallisuudessa asetettujen suositusten reflektointi sen suhteen missä onnistutaan ja mitä tulisi kehittää
- Kirjallisuuskatsaus ja seminaarityö tehdään ryhmätöinä

Student workload

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (opiskelijan työ 27 h): Opiskelija perehtyy tiedonhankinnan prosessiin tutustumalla oppimateriaaleihin ja tekemällä harjoituksia.

HOFI:
• Etätunnit
- Kirjallisuuskatsaus ja kirjallinen tuotos suositukseksi oikeuksien toteutumisesta
• Ryhmätyö ja kirjallinen tuotos täydentämään edellistä vaihetta
• Lopullinen kirjallinen työ seminaariin ja oman aiheen alustus
Yhteensä 108 h opiskelijan työtä
















.

Evaluation methods and criteria

Tiedonhankinnan perusteet -kurssi: 0-5

HOFI:
• Lopullinen kirjallinen tuotos: 0-5 kirjallisen työn arviointikriteeristön mukaisesti, arvosanan painoarvo 4
• Seminaariesitys: HKS/HYL

Further information

HOFI:
• Itslearning
• Office365 OneDrive ryhmätöiden työstöalustana

Go back to top of page