Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (5 cr)
Code: TH00BR48-3001
General information
- Enrollment
- 12.02.2019 - 24.04.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.03.2020 - 30.06.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 31
- Teachers
- Kaija Virjonen
- Course
- TH00BR48
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa 2.3. - 30.5.2020.
Objective
Tavoitteet:
Opiskelija syventää itseohjautuvuuttaan ja itsensä johtamista.
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvan kehityksen vaikutukset myös johtamisen kehittymiseen.
Opiskelija tutustuu johtamiseen ammattina yleisellä tasolla sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa seuraavien teemojen avulla:
- eettisyys johtamisen perustana
- hyväksi johtajaksi kasvaminen teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön kokemuksen kautta
- johdon vastuu laadusta, tuloksellisuudesta ja tuottavuudesta
- sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- johtamisen perusprosessit
- osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtaminen
1. Itsensä johtaminen
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2. Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3. Johtamisen tarkastelua
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4. Sosiaali- ja terveystyön johtaminen
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5. Laadunhallinta
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
- opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
-
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6. Tiimityö
Tavoitteet: Opiskelija
a) syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b) tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c) kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
Content
Opiskelija syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen. Opiskelija
- tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
- kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan tiimin johtamiseen.
Materials
Oppimateriaali on tarkemmin esitelty oppimisalustalla.
Teaching methods
Itsenäinen tiedonhaku.
Verkkokurssit.
Tehtävät, joiden tuotos palautetaan arvioitavaksi.
Oppimisalustan tehtävät.
Tentit annetun materiaalin pohjalta.
Oppikurssin materiaali.
Exam schedules
Kurssissa on kaksi tenttiä jotka arvioidaan numeerisesti T1- K5.
Tentit ovat auki koko kurssin aikaikkunan ajan ja opiskelija voi suorittaa ne itselleen parhaana ajankohtana.
Pedagogic approaches and sustainable development
Oppikurssi on kokonaan verkossa, sähköisellä oppimisalustalla suoritettava.
Student workload
Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
First-line management in social welfare and health care
Oppikurssin kokonaisuus
1. Itsensä johtaminen (1+2: 0,5 op)
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2. Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3. Johtamisen tarkastelua (1,5 op)
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4. Sosiaali- ja terveystyön johtaminen (2op)
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5. Laadunhallinta (0,5 op)
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
- opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
-
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6. Tiimityö (0,5 op)
Tavoitteet: Opiskelija
a) syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b) tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c) kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Hylätty.
Tentit arvioidaan asteikolla T1 - K5.
Kokonaisuuden suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien tehtävien tekoa ja palautettavien tehtävien palautusta ja hyväksyntää määräajassa sekä tenttien läpäisyä.