Lasten ja nuorten hoitotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV32-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2022 - 30.04.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2023 - 31.07.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Annika Luomala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00BV32
Toteutukselle Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Prekliininen harjoittelu ja lääkelaskut 1op
                    
Tavoitteet
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 5 op   
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet  
Opiskelija 
•	ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet 
•	tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
•	osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä  
•	osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
•	osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten hoitotyössä
•	osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten hoitotyössä
•	osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten hoitotyön kehittämisessä
•	osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta 
•	osaa eri-ikäisten lapsipotilaiden kliinisen tutkimisen periaatteet 
•	osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät  
•	osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet 
•	tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen  
Perheen, lasten ja nuorten hoitotyön prekliininen harjoittelu  
Opiskelija 
•	osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön 
•	osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa 
•	osaa elvyttää lapsipotilaan sairaalaympäristössä 
•	harjoittelee eri-ikäisten lasten, nuorten ja heidän perheidensä ohjaamista ja vuorovaikutusta erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa 
•	osaa toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa lapsipotilaalle
                    
Sisältö
Sisältö 
•	lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet 
•	perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät 
•	terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat 
•	lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti  
•	ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus 
•	lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena  
•	lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa 
•	lapsen kivun arviointi ja kivunhoito 
•	lapsen hoitoelvytys
•	lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus   
•	lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi  
Prekliinisen harjoittelun sisältö 
•	lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
•	kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa 
•	kasvun ja kehityksen seuranta ja seurannan menetelmät 
•	lapsipotilaan tarkkailu
•	lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet  
•	hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa  
•	lapsipotilaan elvytys 
•	lääkehoidon ja nestehoidon toteuttaminen ja lääkelaskut
                    
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus
                    
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, Verkko-opetus, Tiimityö, Tehtävät ja Prekliiniinen harjoittelu
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Tietotestit (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Yksilölliset tehtävät (hyväksytty-hylätty)
3. Työpajatehtävät (hyväksytty-hylätty)
4. Ryhmätehtävä (numeraalinen arviointi 1-5)
5. Oppiporttikurssit (hyväksytty-hylätty)
6. Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 1op (pakollinen läsnäolo)
7. Lääkelaskut (hyväksytty-hylätty)
                    
Hylätty (0)
KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.