Basics of Nursing (7 cr)
Code: TH00BW27-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 19.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 16.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 26
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Heli Aarnio
- Nita Björklöf
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- TH00BW27
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Hoitotyön perusteet THOP
• Hoitotyön keskeiset käsitteet
• Hoitotyötä ohjaavat arvot ja periaatteet
• Ammatillinen vuorovaikutus ja selkeä viestintä
• Hoitoprosessi, hoitotyön päätöksenteko ja hoitotyön kirjaaminen
• Potilasturvallisuuden lähtökohdat ja turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
• Tietoturva ja tietosuoja
• Aseptinen työskentely, infektioiden torjunta, käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
• Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
• Potilaan tarkkailu
• Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
• Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
• Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
• Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
• Ensiapu ja peruselvytys
• keskeisin käsitteistö
• vastustuskyky ja immunisaatio, infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
• tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
Objective
Objectives
Students will
• Understand the key concepts of nursing
• Acknowledge the values, principles and key concepts that steer nursing
• Acknowledge the principles of professional interaction and cooperation
• Know how to apply the nursing process in decision-making and documentation
• Know how to apply the national documentation model of nursing in nursing documentation
• Acknowledge the key principles of patient safety
• Be able to ensure that patient safety is realized in their own operations and those of the work community
• Know how to determine patients’ resources and need for care and determine the needs and objectives of care, as well as to plan and provide key nursing assistance methods to promote the resources of customers/patients
• Understand the principles of aseptic techniques, ergonomics, pain and treatment of chronic wounds and be able to apply the acquired knowledge in nursing
• Know how to assess the need for urgent care in a systematic manner and be able to act in situations where emergency care is needed
• Understand the principles and have the ability to act as a nurse in the context of encountering death
• Know the meaning of care-related infections and the management of infection risks
• Understand the meaning of hand hygiene, use of protective devices, a safe care environment
• Know the basics of microbiology and the meaning of immunity and the defence system
• Be familiar with the knowledge base and purpose of vaccination
Content
Contents
• Key concepts of nursing
• Values, principles and key concepts that steer nursing
• Professional interaction and clear communications
• Nursing process, decision-making in nursing and documentation in nursing
• The basics of patient safety and arranging a safe treatment environment
• Information security and data protection
• Aseptic techniques, infection prevention, hand hygiene, precautions and isolation arrangements
• Ergonomic working and assisting in patient’s mobility
• Patient monitoring
• Assisting in daily activities
• Common methods of assisting and treatment methods required in nursing
• Tissue integrity, prevention of bedsores and treatment of chronic wounds
• Pain assessment and unmedicated pain management methods
• First aid and basic resuscitation
• Key terminology
• Immunity and immunization, management of infection risks and hygiene recommendations
• The most common care-related infections and the microbes causing them
Materials
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2020. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 7. uudistettu painos. Sanoma pro Oy, Helsinki.
Muu kurssiin liittyvä materiaali Itsissä.
Teaching methods
Etäopetus, aktivoivat opinnot, ryhmätyöt, teemapäivät, verkko-opinnot ja lähiopetus luokassa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagokiikka
Harjoitteluoppiminen
Student workload
1op=27h opiskelijan työtä
Prekliiniset lähiopetustunnit läsnäolo 100%, poissaolojen korvaus sovittava opettajan kanssa. Lähihoitajat sopivat erikseen mihin prekliiniseen lähiopetukseen he osallistuvat.
Kurssinaikana suoritettavat tehtävät: ohjeistus itslearnissa.
Evaluation methods and criteria
Arviointi:
Prekliininen lähiopetus hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää ennakkotehtävien suorittamisen ajallaan.
Teemapäivät hyväksytty/hylätty. Teemapäiviin sisältyvät päiväkirjamerkinnät ja mahdolliset tehtävät tulee palauttaa sovitusti.
Kunnonkoti hyväksytty/hylätty.
Muut opintojakson kirjalliset tehtävät ja verkkokurssit hyväksytty/hylätty.
Tentti hyl-5. Tentti toteutetaan Zoomin kautta ryhmätenttinä.
Ea-tentti hyl-5. Ea-osuuteen liittyvät verkkokurssit tulee olla tehtynä 11.3 mennessä.
Asentohoito kotitentti hyväksytty/hylätty. (75%) kotitentti tulee olla tehtynä 28.2 mennessä.
Failed (0)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Ei ymmärrä opintojakson tietoperustaa. Tarkastelee asioita yksipuolisesti eikä tunnista asioiden välisiä syy-yhteyksiä. Ei osaa perustella ratkaisujaan.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä.
Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Ei tuo ajatuksiaan esille.
Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu, mutta tietämys jää suppeaksi.
Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Osallistuu vähän ryhmän yhteiseen työskentelyyn.
Osallistuu vähän yhteiseen keskusteluun ja jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää vähän ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Assessment criteria, good (3-4)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista.
Tarkastelee asioita eri näkökulmista, tunnistaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Vie ryhmässä työskentelyä eteenpäin ja luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille.
Jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen.?
Esittää näkemyksiään ja ratkaisujaan pääosin selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.?
Työskentelee pääosin sitoutuneesti ja ratkaisunsa perustellen.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu pääosin aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuuta omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa pääosin osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Arvioi osaamistaan ja toimintaansa.
Assessment criteria, excellent (5)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Tarkastelee asioita useista näkökulmista ja ymmärtää syy-seuraussuhteita.
Perustee ratkaisujaan asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedosta.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä.
Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti.
Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.?
Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti ja perustellen.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuun omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja toimintaansa.
Further information
HUOM!
Koronaan liittyvät ohjeistukset saattavat muuttaa kurssin suoritustapaa