Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BW48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Elina Santala
Opintojakso
TH00BW48
Toteutukselle TH00BW48-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

10.1. Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys? (2h)
10.1. Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö (2h)
10,1. Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt (2h)
21.1. Päihteet ja riippuvuuden hoito (2h)
21.1. Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma (2h)
21.1. Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä(2h)
26.1. Kriisit ja traumat
26.1. Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty
26.1. Masennuksen ja ahdistuksen hoitokeinot
1.2. Lasten ja nuorten mielenterveys
1.2. Ikääntyvien mielenterveys
1.2 Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
8.2. Motivoiva haastettelu
8.2. Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen
9.2. TENTTI

16.3. TAI toimintapäivän ohjaus

Viikko 16 Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikko Turun ammatti-instituutti
+Mielenterveyden edistäminen -tutkimusryhmän teemapäivä

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
• osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä

Sisältö

Sisältö

Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
• tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• aggressiivisen potilaan kohtaaminen
• psyykenlääkkeet
• keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• riippuvuusproblematiikka
• alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen

Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien

Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339

Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt

Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely
Pienryhmä keskustelu
Pienryhmäharjoittelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämätyheistyö
Verkkopedakogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa, mikäli tarpeen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Stigma-verkkokeskustelu (Hyv-hyl)
2. Motivoiva-haastatteli verkkokurssi ja motivoivan haastattelunnhuoneentaulu
3. Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikon suunnitelma
4. Mielenterveyden edistämisen -tutkimusryhmän teemapäivä ja siihen liittyvät itsenäiset tehtävät
Tentti

Siirry alkuun