Treatment of Finnish National Diseases (5 cr)
Code: TH00BY58-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2021 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 6 - 12
- Degree programmes
- Master of Advanced Nursing Practice
- Teachers
- Hille Halonen
- Jan Holmberg
- Marjo Salmela
- Teija Franck
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Course
- TH00BY58
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hoitaa kansansairauksia sairastavaa potilasta kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti hoitopolun eri vaiheissa
• tunnistaa paljon terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden hoidon tarpeen
• seurata ja arvioida pitkäaikaisesti sairaan potilaan hoidon vaikutuksia
• tarkistaa pitkäaikaisesti sairaan potilaan lääkityksen ja tunnistaa siihen liittyvät ongelmat potilaan jatkohoitoon ohjaamiseksi (mm. haitta- ja yhteisvaikutukset, vaikeudet lääkehoidon toteuttamisessa, hoitoon sitoutumisen haasteet)
• arvioida yksilöllisen lääkehoidon vaatimuksia sekä analysoida lääkehoidon toteuttamiseen vaikuttavia tekijöitä farmakologian perustietoja soveltaen
• toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
• tehdä potilaasta kokonaisvaltaisen anamneesin ja toteuttaa potilaan fyysisen tutkimisen tarkoituksenmukaisia tekniikoita käyttäen
Sisältö
• Potilaan terveydentilan kokonaisvaltainen arviointi
• Elintapaohjaus
• Kliininen farmakologia
• Invasiiviset hoitomuodot
• Moniammatillinen yhteistyö
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
• Osaaminen kliinisessä toimintaympäristössä: hoitotyön prosessin ja Peppa-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijasairaanhoitajan itsenäistä työtä
Objective
Students will learn to
- provide comprehensive and customer-oriented care to patients with national diseases in the different stages of the care path
- identify the care need of patients who use lots of health services
- monitor and assess the effectiveness of care on chronically ill patients in the long term
- evaluate the medication of a chronically ill patient and identify the related problems in order to guide the patient to further treatment (including adverse effects and drug interactions, difficulties in implementing pharmacotherapy, challenges in committing to care)
- assess the requirements of personalised pharmacotherapy and analyse factors affecting the implementation of pharmacotherapy by applying the basic pharmacological information
- work in the role of clinical expert in a multi-professional team
- compile a comprehensive case history on the patient and perform a physical examination by means of appropriate techniques
Content
- Comprehensive assessment of the patient’s state of health
- Lifestyle counselling
- Pharmacology
- Clinical pharmacology
- Invasive treatment methods
- Multi-professional cooperation
- The role of clinical expert and developing it: a national and international situation
- Competence in clinical practice: implementing a care process and the PEPPA process in the clinical work as a part of the independent work of a clinical expert
Materials
Annetaan opintojakson alkaessa
Teaching methods
• Lähiopetus, seminaarityöskentely, itsenäinen / parityöskentely
Completion alternatives
-
Student workload
Oppimistehtävät:
• Seminaarityö, näytöt
Opiskelijan työn mitoitus:
- lähiopetus kl:lla: vajaa 1 op (hoitotyö 6 t, seminaari 6 t, kliininen farmakologia 6 t)
- oppimistehtävä: runsas 2 op
- potilaan tutkiminen: 2 op (toteutuu syyslukukaudella 2022: taitopajat + osce)
Evaluation methods and criteria
Arviointikohteet:
- osallistuminen (HKS/HYL)
- potilaan tutkimisen näytöt (oscet) (HKS/HYL)
- oppimistehtävä: kirjallinen työ + seminaari (T1–K5)
- vertaispalaute ja itsearviointi (HKS/HYL)
Further information
5 avoimen paikkaa