Skip to main content

Efficiency and Effectiveness of Occupational Health Care (5 cr)

Code: TH00BY90-3001

General information


Enrollment
02.12.2021 - 21.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 28.02.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 30
Degree programmes
Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
Ritva Laaksonen-Heikkilä
Minna Salakari
Course
TH00BY90
No reservations found for realization TH00BY90-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Työterveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus kurssilla perehdytään näyttöön perustuvan tiedon avulla erilaisten lähestymistapojen ja interventioiden hyödyntämiseen tulokselllisuuden ja vaikuttavuuden arvioinnissa

Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät

Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Täsmentyy vielä Työterveyslaitokselta valmistuneiden videoiden jälkeen.

Orientoiva tehtävä alkaa 10.1.2022 ohjeistus on itsissä.
Kontaktipäivät:
21.1.2022 klo 10.00-15.45 6t
9.2.2022 klo 12.30-15.45 4t
10.2.2022 klo 8.15-14.00 6t

Tehtäväpalautukset:
Orientoiva tehtävä - testi 21.1.2022
Yksilö/paritehtävä 1 palautuspäivä
Kirjallinen yksilötehtävä 7.2.2022
Englanninkieliset esitykset ohjaus 9.2.2022 ja esitykset 10.2.2022

Objective

After completing the course, the student is able to
• describe the concepts of effectiveness and efficiency and related problems
• become familiar with various approaches and methods for evaluating effectiveness and their use in the development of occupational health promotion
• determine the focus, goals and methods of evaluation regarding the effectiveness of health promotion in different operational environments
• plan and evaluate the effectiveness and efficiency of health promotion interventions

Content

• Interventions and methods in health promotion
• Welfare managing tools (Health Reports and indicators)
• Effectiveness and efficiency of interventions
• Concepts of effectiveness and efficiency
• Evaluation of effectiveness and efficiency, evaluation methods used

Teaching methods

Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä

Student workload

Orientoiva tehtävä:
* Perehdy Hyvinvoinnin ja terveyden keinoja-julkaisuun. Lukuaika on 10.1.-21.1.2021
Julkaisun perusteella tehdään testi opetuspäivässä 21.1.2021.

* Paritehtävä:

Perehdy työntekijöiden terveystarkastuksiin ja niiden vaikuttavuuteen: https://www.duodecimlehti.fi/duo12949 JA https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/18009/urn_isbn_978-952-61-2452-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tarkastele työttömien terveystarkastuksia suhteessa työssä olevien terveystarkastuksiin. Millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä havaitset? Pohdi terveystarkastusten vaikuttavuutta molemmissa ryhmissä.

Laadi kirjallinen tuotos AMK:n kirjallisen työn pohjaan. Ohjepituus 3-5 sivua , lisäksi kansilehti ja lähteet.


*Kirjallinen yksilötehtävä:

Terveyden edistämisen hankkeen vaikuttavuuden tai tuloksellisuuden arvioinnin suunnitelma näyttöön perustuen - ARVO ihmiselle -hankkeeseen. Kirjallisen työn esitykset toteutuvat englannin kielellä – englannin opettaja on mukana seminaarissa.


Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h

Evaluation methods and criteria

Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
*Paritehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Kirjallinen työ T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen

Failed (0)

Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Assessment criteria, good (3-4)

Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.

Further information

Opintojakso toteutuu yhteistyössä Työterveyslaitoksen verkoston kanssa, jolloin oppimateriaalia erityisesti videoluentoja saadaan Työterveyslaitoksen asiantuntijoita.

Go back to top of page