Efficiency and Effectiveness of Occupational Health Care (5 cr)
Code: TH00BY90-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 21.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 28.02.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 30
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
- Teachers
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Minna Salakari
- Course
- TH00BY90
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Työterveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus kurssilla perehdytään näyttöön perustuvan tiedon avulla erilaisten lähestymistapojen ja interventioiden hyödyntämiseen tulokselllisuuden ja vaikuttavuuden arvioinnissa
Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Täsmentyy vielä Työterveyslaitokselta valmistuneiden videoiden jälkeen.
Orientoiva tehtävä alkaa 10.1.2022 ohjeistus on itsissä.
Kontaktipäivät:
21.1.2022 klo 10.00-15.45 6t
9.2.2022 klo 12.30-15.45 4t
10.2.2022 klo 8.15-14.00 6t
Tehtäväpalautukset:
Orientoiva tehtävä - testi 21.1.2022
Yksilö/paritehtävä 1 palautuspäivä
Kirjallinen yksilötehtävä 7.2.2022
Englanninkieliset esitykset ohjaus 9.2.2022 ja esitykset 10.2.2022
Objective
After completing the course, the student is able to
• describe the concepts of effectiveness and efficiency and related problems
• become familiar with various approaches and methods for evaluating effectiveness and their use in the development of occupational health promotion
• determine the focus, goals and methods of evaluation regarding the effectiveness of health promotion in different operational environments
• plan and evaluate the effectiveness and efficiency of health promotion interventions
Content
• Interventions and methods in health promotion
• Welfare managing tools (Health Reports and indicators)
• Effectiveness and efficiency of interventions
• Concepts of effectiveness and efficiency
• Evaluation of effectiveness and efficiency, evaluation methods used
Teaching methods
Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä
Student workload
Orientoiva tehtävä:
* Perehdy Hyvinvoinnin ja terveyden keinoja-julkaisuun. Lukuaika on 10.1.-21.1.2021
Julkaisun perusteella tehdään testi opetuspäivässä 21.1.2021.
* Paritehtävä:
Perehdy työntekijöiden terveystarkastuksiin ja niiden vaikuttavuuteen: https://www.duodecimlehti.fi/duo12949 JA https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/18009/urn_isbn_978-952-61-2452-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tarkastele työttömien terveystarkastuksia suhteessa työssä olevien terveystarkastuksiin. Millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä havaitset? Pohdi terveystarkastusten vaikuttavuutta molemmissa ryhmissä.
Laadi kirjallinen tuotos AMK:n kirjallisen työn pohjaan. Ohjepituus 3-5 sivua , lisäksi kansilehti ja lähteet.
*Kirjallinen yksilötehtävä:
Terveyden edistämisen hankkeen vaikuttavuuden tai tuloksellisuuden arvioinnin suunnitelma näyttöön perustuen - ARVO ihmiselle -hankkeeseen. Kirjallisen työn esitykset toteutuvat englannin kielellä – englannin opettaja on mukana seminaarissa.
Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h
Evaluation methods and criteria
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
*Paritehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Kirjallinen työ T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Failed (0)
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Assessment criteria, good (3-4)
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Further information
Opintojakso toteutuu yhteistyössä Työterveyslaitoksen verkoston kanssa, jolloin oppimateriaalia erityisesti videoluentoja saadaan Työterveyslaitoksen asiantuntijoita.