Skip to main content

Professional Interaction and Ethics (5 cr)

Code: TH00CA39-3003

General information


Enrollment
22.08.2022 - 13.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.11.2022 - 25.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Liisa Pirinen
Marjo Vähäkangas
Course
TH00CA39
No reservations found for realization TH00CA39-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

15.11. 22 klo 8-10 Opintojakson aloitus. Ammatillinen vuorovaikutus ja ammattietiikka. LP
linkki https://turkuamk.zoom.us/j/65398617479

22.11. klo 8-10 SHL, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. MV
29.11. klo 8-10 Simulaatiot. MV, LP.
(6.12. Itsenäisyyspäivä)
13.12. klo 8.00-8.30 Tentti ja oppimistehtävän (osa 3) purku klo 8.30-10

Objective

• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services

Content

• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act

Materials

Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Juujärvi, Soile; Myyry, Liisa & Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet.
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista.
Sosiaalihuoltolaki.

Teaching methods

Yksilö- ja parityöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatioperusteinen.

Exam schedules

Tentti 13.12.22.
1. uusintatentti 14.2.23 klo 8-10.
2. uusintatentti 6.6.23 klo 8-10.

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.

Student workload

Oppimistehtävä 3 op (palautus 16.12.2022, toinen palautus 17.2.2023, kolmas palautus 9.6.2023)
Tentti 1 op
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op. Simulaatioissa läsnäolovelvoite.

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä 3 op hyl./T1-K5.
Tentti 1 op hyl./hyv.
Lähiopetus 1 op

Failed (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan simulaatioihin
- hän osaa erottaa ammatillisen vuorovaikutuksen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hänellä on haasteita soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Assessment criteria, good (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatioissa
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä
- hän osaa soveltaa teoriatietoa käytännön toimintaan.

Assessment criteria, excellent (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, simulaatioissa
- hän ymmärtää ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä ja osaa analysoida niitä kiitettävästi
- hän osaa soveltaa teoriatietoa monipuolisesti käytännön toimintaan

Go back to top of page