Palveluohjaus ja kirjaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.06.2022 - 16.10.2022
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 19.10.2022 - 23.11.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Yksikkö
 - Terveys ja hyvinvointi
 
- Toimipiste
 - Salo IoT Campus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 10 - 50
 
- Koulutus
 - Sosionomikoulutus
 
- Opettajat
 - Juha Knuuttila
 - Liisa Pirinen
 - Sirppa Kinos
 
- Opintojakso
 - TH00CA41
 
Toteutukselle Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Vko 42 ke 19.10 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Opintojakson aloitus
Vko 43 ke 26.10 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 1. Asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi 
Vko 45 ke 09.11 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 2. Kuntoutuksen palv.järj. ja sosiaalinen kuntoutus
Vko 46 ke 16.11 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 3. Palveluohjaus
Vko 47 ke 23.11 klo 16-16.30 Verkkotentti
                    
Tavoitteet
•	ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
•	tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
•	osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
•	tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet 
•	tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
                    
Sisältö
•	asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
•	sosiaalihuollon palvelutehtävät
•	kuntoutuksen palvelujärjestelmä 
•	määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö 
•	tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
                    
Oppimateriaalit
Verkko-oppimateriaalit
                    
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson verkkotentit  23.11.2022 klo 16-16.30 (Tenttiin osallistuminen on mahdollista, mikäli kirjaamistehtävä on palautettu viimeistään 21.11)
1.Uusintatentti verkossa 14.03.2022 klo 16.30-17  (Tenttiin osallistuminen on mahdollista, mikäli kirjaamistehtävä on palautettu viimeistään 10.2)
2.Uusintatentti verkossa: 23.05.2022 klo 15-15.30 (Tenttiin osallistuminen on mahdollista, mikäli kirjaamistehtävä on palautettu viimeistään 19.5)
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Yksilötehtävän tekeminen
Tenttiminen
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Suoritus: Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja kolmeen kurssitapaamiseen (jos poissaoloja yli 2, tehdään lähiopetus seuraavan verkkoryhmän opetuksen yhteydessä)
2. Suoritus: Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen 
3. Suoritus: Kirjaamistehtävän tekeminen hyv/hyl
4. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä / 0-K5
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Viikkotehtävien 1-3 tekeminen opiskelijatiimissä viimeistään kurssitapaamista edellisenä iltana.  Arviointi: Suoritettu / Ei suoritettu
2. Kirjaamistehtävän tekeminen ja palautus Itslearning ympäristöön 21.11.2022 23.59 mennessä (Edellystys tenttiin osallistumiselle). Hyväksytty / hylätty
3. Tentti 23.11, 0-K5
                    
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.
                    
Lisätiedot
Viestintäkanava on itslearning.
Tenttiin osallistuminen edellyttää, että kirjaamistehtävä on tehty määräaikaan mennessä.
Uusintatenttiin ilmoittautuminen on tehtävä viimeistään 2 viikkoa, ennen uusintatenttiä Juhalle sähköpostitse.