Skip to main content

Health and Well-Being Promotion of Older People (5 cr)

Code: TH00CM12-3002

General information


Enrollment
02.12.2023 - 04.02.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.02.2024 - 22.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 35
Degree programmes
Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Gerontological Expertise
Teachers
Heli Vaartio-Rajalin
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00CM12

Realization has 1 reservations. Total duration of reservations is 6 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 22.04.2024 time 09:00 - 15:00
(6 h 0 min)
Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen TH00CM12-3002

Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia yksilötason tekijöitä
· arvioida vanhenemiseen vaikuttavia terveyttä ja hyvinvointia ylläpitäviä mekanismeja ja hyödyntää näitä asiantuntijatyössään
· soveltaa gerontologisen kuntoutuksen lähtökohtia ja menetelmiä työssään

Opintojakson sisältö
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
· Ikäihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kehityssuunnat
· Ikääntyminen, toimintakykyisyys ja voimavaraisuus, toimijuus ja osallisuus
· Gerontologinen kuntoutus

5.2 kl 9-11.15 Orientaatio opintojaksolle; Terveys ja toimintakyky: toimintakyvyn ulottuvuudet ja niiden objektiivinen mittaaminen

4.3 kl 14.30-16 Keskustelu yksilötehtävän tuloksista; Hyvinvointi: elämänlaadun ulottuvuudet ja niiden subjektiivinen mittaaminen; Gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana

25.3 kl 9.00- 12.00 Keskustelu paritehtävän tuloksista; Gerontologisen kuntoutuksen lähtökohdat ja menetelmät

22.4 kl 9-15 Seminaari (paritehtävän 2 tuloksista)

Objective

After completing the course, the student is able to:
· knows the health and well-being services for the older people and legislation regulating their activities.
· knows the future scenarios and development trends of elderly services
· Able to assess the needs of the future of elderly services and be able to utilize them in their expert work

Content

· Health and social service reform 2021-2030
· Regional, provincial and municipal integrated service concepts
· Age-friendly strategies, policies and recommendations
· Legislation of services
· Client-centredness service processes and decision-making systems

Materials

Bowling & Hankins et al. 2013. A short measure of quality of life in older age: the performance of the brief Older People's Quality of Life questionnaire (OPQOL-brief). Archives of gerontology and geriatrics, DOI:10.1016/j.archger.2012.08.012

Elvira, L., ym. 2019. Understanding the Multi-Dimensional Mental WellBeing in Late Life: Evidence from the Perspective of the Oldest Old Population. Journal of Happiness Studies, 109, –. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00090-1

Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn arviointi kotikuntoutuksessa. 2023. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tmi/article/tms00058?toc=802599

Integrated care for older people. Guidelines on community-level interventions to manage declines in intrinsic capacity. WHO 2017.

Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 31. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462

Liikkumisen suositukset yli 65-vuotiaille. 2023. UKK-instituutti. https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/liikkumisen-suositus-yli-65-vuotiaille/

Livingston et al. 2020. Dementia prevention, intervention, and care: 2020 report of the Lancet Commission. The Lancet commissions 396 (10248), 413-446. DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(2 0)30367-6

Martín-María, N., Lara, E, Cresswell-Smith, J., Forsman, A.K, Kalseth, J., Donisi, V., Amaddeo, .F, Wahlbeck, K. & Miret, M. 2021. Instruments to evaluate mental well-being in old age: a systematic review, Aging & Mental Health, 25:7, 1191-1205, DOI: 10.1080/13607863.2020.1774742

Mitra, S. & Tom Shakespeare, T.2019. Remodeling the ICF. Disability and Health Journal 12(3), 337-339, ISSN 1936-6574, https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2019.01.008.

Muistisairauksien käypä hoito. 2021. https://www.kaypahoito.fi/hoi50044

Murphy, M., Hollinghurst, S. & Salisbury, C. 2018. Identification, description and appraisal of generic PROMs for primary care: a systematic review. BMC Family Practice 19:41. doi: 10.1186/s12875-018-0722-9.

Nordmyr, J., Creswell-Smith, J., Donisi, V., Lara,E., Martín-María, N., Linda Nyholm, L. & Forsman, A.K. 2020. Mental well-being among the oldest old: revisiting the model of healthy ageing in a Finnish context, International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 15:1, 1734276, DOI: 10.1080/17482631.2020.1734276

Ravn, M.B., Petersen, K.S. & Thuesen, J. 2019. Rehabilitation for People Living with Dementia: A Scoping Review of Processes and Outcomes. Journal of Aging Research, ID 4141050. https://doi.org/10.1155/2019/4141050

Seikkula, Aura & Petäjäjärvi, Krista (toim.) 2022. Ikääntymisen tulevaisuuksia 2060 – taidevälitteinen asiantuntijadialogi uuden ajattelun lähteenä. Helsinki, Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 2/2022.

Vaartio-Rajalin, H., Rauhala, A. & Fagerström, L. 2019. Person-centered home-based rehabilitation for persons with Parkinson’s disease – a scoping review. International Journal of Nursing Studies 99, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.103395

Vaartio-Rajalin, H. & Fagerström, L. 2019. Professional care at home: patient-centeredness, interprofessionality and effectivity? A scoping review. Health & Social Care in the Community 27(4), 1-9, DOI http://dx.doi.org/10.1111/hsc.12731

Teaching methods

Zoom-linkit Its-kurssikortissa

Itseopiskelu, heräteluennot, yksilö- ja paritehtävät sekä seminaari

Pedagogic approaches and sustainable development

Flipped learning eli opiskelija tutustuu kurssikirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin omaehtoisesti, yksilöllisten tiedollisten tarpeittensa pohjalta, jotta hän voi heräteluennoilla ja yksilö- sekä paritehtävissä sekä seminaarissa osallistua keskusteluun ja uuden, yhteisen ammatillisen tiedon rakentamiseen

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Tarkemmat tehtäväksi annot ovat Itsissä:

Tehtävä 1 (yksilötyö) 1 op: toimintakyvyn määritelmät ja ikääntyvän toimintakyvyn alenemiseen liittyvät tekijät

Tehtävä 2 (parityö) 2 op: gerontologinen kokonaisarviointi terveyden edistämisen ja kuntoutuksen lähtökohtana

Tehtävä 3 (parityö) 2 op: gerontologisen hoito-tai palveluketjun analyysi ja kehittämisehdotus

Palautukset ITSiin:

Tehtävä 1 21.2 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 2 21.3 2024 ennen klo 12.00
Tehtävä 3 18.4 2024 ennen klo 12.00

Evaluation methods and criteria

Yksilötehtävä 1, paritehtävät 2 ja 3

Failed (0)

Vastaustekstiä ei perustella tai se perustellaan ainoastaan omien kokemusten tai olettamusten pohjalta. Vastauksissa määritellään vain osa käsitteistä tai vain osaan kysymyksistä vastataan. Hoito- tai palveluketjua ei ole kuvailtu tai kehitetty, tai se käsittää vain yhden ulottuvuuden.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Vastausteksti perustellaan pääosin vain omien kokemusten tai oletusten perusteella, käyttäen tukena vain muutamia kurssikirjallisuudessa annettuja lähteitä. Vastauksissa määritellään vain osa käsitteistä tai vain osaan kysymyksistä vastataan. Hoito- tai palveluketju on kuvailtu ja sen yhtä ulottuvuutta on kehitetty.

Assessment criteria, good (3-4)

Vastausteksti perustellaan kurssikirjalisuuden, itse etsityn lisämateriaalin sekä omien kokemusten pohjalta. Vastauksessa määritellään kaikki keskeiset käsitteet ja kaikkiin tehtävän osiin on vastattu. Hoito- tai palveluketju on kuvailtu analyyttisesti ja sen kaikkia ulottuvuuksia on kehitetty tasapainoisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Vastausteksti perustellaan kurssikirjalisuuden, itse etsityn lisämateriaalin sekä omien kokemusten pohjalta ja niitä reflektoidaan suhteessa toisiinsa. Vastauksessa määritellään kaikki keskeiset käsitteet ja kaikkiin tehtävän osiin on vastattu, ja tehtävien osia on pohdittu suhteessa toisiinsa. Hoito- tai palveluketju on kuvailtu analyyttisesti ja kriittisesti, ja sen kaikkia ulottuvuuksia on kehitetty tasapainoisesti.

Further information

Yamk opintoja, ei sovi perusopiskelijoille, avoin amk 5 paikkaa

Go back to top of page