Toiminnallinen anatomia 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD94-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2018 - 20.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 50
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
realization.id
13135
realization.code
TH00BD94-3001
realization.startDate
01.01.1919
realization.endDate
31.07.1919
realization.enrollmentStart
02.12.1818
realization.enrollmentEnd
20.01.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Toiminnallinen anatomia 2
Sisältö
Anatomia: keskus- ja ääreishermoston rakenteet sekä kehittyminen ja kypsyminen ensimmäisen ikävuoden aikana, hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenne
Fysiologia: hermosolun rakenne ja toiminnot, motoriikan säätely ja aistitoiminnot motoriikan säätelyssä (neurofysiologia), lihas- ja kuormitusfysiologia; sykkeen säätely, verenkierron pääpiirteet ja säätely; hengitysfysiologia, hengityskaasujen diffuusio ja hengityksen säätely
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen
Lisätiedot
Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
• selittää ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja fysiologian periaatteet,
• selittää ihmisen hermoston kehittymisen ja kypsymisen ensimmäisen ikävuoden aikana,
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteet sekä fysiologian periaatteet,
• selittää lihaksiston fysiologian periaatteet,
• selittää voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
viikko 18
I uusinta 10.6.2019
II uusinta syksyn 2019 ensimmäisessä uusintatenttipäivässä. Pävitys 7.5. Uusinta toteutuu 28.8.2019
Lisätietoa Optimassa
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
ennakkotehtävät jokaiselle kontaktitunnille. Materiaalitiedot löydettävissä Optimassa
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu opiskelijan jatkuvaan aktiiviseen ja itsenäiseen opiskeluun, joka tapahtuu aina ennen kontaktitunteja. Kontaktitunneilla teemoja lähestytään vuorovaikutuksellisesti, ymmärryksen muodostumiseen pyrkien.
Oppimateriaalit
Sand ym. 2011. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Sobotta Atlas of human anatomy. Kaikista osista hiukan.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely
Lisälukemistona mielenkiinnon mukaan Lundy-Ekman 2018. Neuroscience, fundamentals for rehabilitation
realization.grade0Description
- anatomian ja fysiologian keskeisten käsitteiden käyttö on epäjohdonmukaista, virheellistä
- Ei muista ja tunnista anatomian rakenteita
- kudos- tason kokonaisuuksien hahmottaminen ei onnistu
realization.grade1Description
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia
realization.grade3Description
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä
realization.grade5Description
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö -tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti
Kansainvälisyys
flipped learning, vuorovaikutuksellinen luento, koosteiden tekeminen
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä: Tutustu opintojakson Optiman työtilaan, jossa kuvataan opintojakson toteutusta ja työskentelytapoja.
Jokaisen kontaktitunnin ennakkotehtävä löytyy Opitmasta
Tapaamisten teemat:
vko 3-4 Hermoston anatomia; hermosto kudoksena, keskushermosto, hermoston tukijärjestelmät
vko 5 Ääreishermoston anatomia; aivo ja selkäydinhermot, autonominen hermosto
vko 6 Hermosolun ja synapsin toiminta
vko 6-9 Hermoston toiminnan logiikka motoriikan säätelyn näkökulmasta; yleinen aistifysiologia, aistit toiminnassa. Motorinen hermotus, motoriikan säätelyn logiikka
vko 10 6h Lapsen 0-1v motorinen kehitys
vko 11 lihasfysiologia
vko 12-13 voimantuottoon vaikuttavat mekaaniset ja hermostolliset tekijät
vko 14 Sydän ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön anatomia ja fysiologia
vko 16 Tarpeen mukaan
vko 18 Opintojakson tentti
vko 20 Opintojakso- ja tenttipalaute
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
25
realization.maxSeats
50
Opintopistemäärä
5
Virtuaaliosuus
1
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean