Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallinen anatomia 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2018 - 20.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2019 - 31.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Pirjo Pennanen
Ryhmät
PFYSIS18A
PFYSIS18A
PFYSIS18B
PFYSIS18B
Opintojakso
TH00BD94

realization.id

13135

realization.code

TH00BD94-3001

realization.startDate

01.01.1919

realization.endDate

31.07.1919

realization.enrollmentStart

02.12.1818

realization.enrollmentEnd

20.01.1919

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Toiminnallinen anatomia 2

Sisältö

Anatomia: keskus- ja ääreishermoston rakenteet sekä kehittyminen ja kypsyminen ensimmäisen ikävuoden aikana, hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenne

Fysiologia: hermosolun rakenne ja toiminnot, motoriikan säätely ja aistitoiminnot motoriikan säätelyssä (neurofysiologia), lihas- ja kuormitusfysiologia; sykkeen säätely, verenkierron pääpiirteet ja säätely; hengitysfysiologia, hengityskaasujen diffuusio ja hengityksen säätely

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen

Lisätiedot

Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
• selittää ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja fysiologian periaatteet,
• selittää ihmisen hermoston kehittymisen ja kypsymisen ensimmäisen ikävuoden aikana,
• selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteet sekä fysiologian periaatteet,
• selittää lihaksiston fysiologian periaatteet,
• selittää voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

viikko 18
I uusinta 10.6.2019
II uusinta syksyn 2019 ensimmäisessä uusintatenttipäivässä. Pävitys 7.5. Uusinta toteutuu 28.8.2019
Lisätietoa Optimassa

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ennakkotehtävät jokaiselle kontaktitunnille. Materiaalitiedot löydettävissä Optimassa

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu opiskelijan jatkuvaan aktiiviseen ja itsenäiseen opiskeluun, joka tapahtuu aina ennen kontaktitunteja. Kontaktitunneilla teemoja lähestytään vuorovaikutuksellisesti, ymmärryksen muodostumiseen pyrkien.

Oppimateriaalit

Sand ym. 2011. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Sobotta Atlas of human anatomy. Kaikista osista hiukan.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely
Lisälukemistona mielenkiinnon mukaan Lundy-Ekman 2018. Neuroscience, fundamentals for rehabilitation

realization.grade0Description

- anatomian ja fysiologian keskeisten käsitteiden käyttö on epäjohdonmukaista, virheellistä
- Ei muista ja tunnista anatomian rakenteita
- kudos- tason kokonaisuuksien hahmottaminen ei onnistu

realization.grade1Description

• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia

realization.grade3Description

• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä

realization.grade5Description

• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö -tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti

Kansainvälisyys

flipped learning, vuorovaikutuksellinen luento, koosteiden tekeminen

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävä: Tutustu opintojakson Optiman työtilaan, jossa kuvataan opintojakson toteutusta ja työskentelytapoja.
Jokaisen kontaktitunnin ennakkotehtävä löytyy Opitmasta
Tapaamisten teemat:
vko 3-4 Hermoston anatomia; hermosto kudoksena, keskushermosto, hermoston tukijärjestelmät
vko 5 Ääreishermoston anatomia; aivo ja selkäydinhermot, autonominen hermosto
vko 6 Hermosolun ja synapsin toiminta
vko 6-9 Hermoston toiminnan logiikka motoriikan säätelyn näkökulmasta; yleinen aistifysiologia, aistit toiminnassa. Motorinen hermotus, motoriikan säätelyn logiikka
vko 10 6h Lapsen 0-1v motorinen kehitys
vko 11 lihasfysiologia
vko 12-13 voimantuottoon vaikuttavat mekaaniset ja hermostolliset tekijät
vko 14 Sydän ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön anatomia ja fysiologia
vko 16 Tarpeen mukaan
vko 18 Opintojakson tentti
vko 20 Opintojakso- ja tenttipalaute

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

25

realization.maxSeats

50

Opintopistemäärä

5

Virtuaaliosuus

1

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun