Functional Anatomy 2 (5 cr)
Code: TH00BD94-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2018 - 20.01.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00BD94
realization.id
13135
realization.code
TH00BD94-3001
realization.startDate
01.01.1919
realization.endDate
31.07.1919
realization.enrollmentStart
02.12.1818
realization.enrollmentEnd
20.01.1919
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Functional Anatomy 2
Content
Anatomy: structures of central and peripheral nervous system, development and maturation during the first year, structures of the respiratory and circulatory system.
Physiology: structure and functions of the nerve cell, motor behavior regulation and sensory functions in motor regulation (neurophysiology), muscle and load physiology, heart rate regulation, blood circulation and regulation, respiratory physiology, respiratory diffusion and respiratory regulation.
Further information
Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen
Further information
Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen
Qualifications
No preceding knowledge
Objective
The student is in physiotherapy process able to
• explain the structures and the principles of physiology of the central and peripheral nervous system of a human,
• explain the development and maturation of the human nervous system during the first year of life,
• explain the structures and the principles of physiology of respiratory and circulatory organs,
• explain the principles of muscle physiology,
• explain the structural and neural factors affecting on power output.
Exam schedules
viikko 18
I uusinta 10.6.2019
II uusinta syksyn 2019 ensimmäisessä uusintatenttipäivässä. Pävitys 7.5. Uusinta toteutuu 28.8.2019
Lisätietoa Optimassa
Evaluation scale
H-5
Student workload
ennakkotehtävät jokaiselle kontaktitunnille. Materiaalitiedot löydettävissä Optimassa
Teaching methods
Opintojakso perustuu opiskelijan jatkuvaan aktiiviseen ja itsenäiseen opiskeluun, joka tapahtuu aina ennen kontaktitunteja. Kontaktitunneilla teemoja lähestytään vuorovaikutuksellisesti, ymmärryksen muodostumiseen pyrkien.
Materials
Sand ym. 2011. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Sobotta Atlas of human anatomy. Kaikista osista hiukan.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely
Lisälukemistona mielenkiinnon mukaan Lundy-Ekman 2018. Neuroscience, fundamentals for rehabilitation
realization.grade0Description
- anatomian ja fysiologian keskeisten käsitteiden käyttö on epäjohdonmukaista, virheellistä
- Ei muista ja tunnista anatomian rakenteita
- kudos- tason kokonaisuuksien hahmottaminen ei onnistu
realization.grade1Description
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia
realization.grade3Description
• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä
realization.grade5Description
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö -tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti
International connections
flipped learning, vuorovaikutuksellinen luento, koosteiden tekeminen
Content scheduling
Opintojakson ennakkotehtävä: Tutustu opintojakson Optiman työtilaan, jossa kuvataan opintojakson toteutusta ja työskentelytapoja.
Jokaisen kontaktitunnin ennakkotehtävä löytyy Opitmasta
Tapaamisten teemat:
vko 3-4 Hermoston anatomia; hermosto kudoksena, keskushermosto, hermoston tukijärjestelmät
vko 5 Ääreishermoston anatomia; aivo ja selkäydinhermot, autonominen hermosto
vko 6 Hermosolun ja synapsin toiminta
vko 6-9 Hermoston toiminnan logiikka motoriikan säätelyn näkökulmasta; yleinen aistifysiologia, aistit toiminnassa. Motorinen hermotus, motoriikan säätelyn logiikka
vko 10 6h Lapsen 0-1v motorinen kehitys
vko 11 lihasfysiologia
vko 12-13 voimantuottoon vaikuttavat mekaaniset ja hermostolliset tekijät
vko 14 Sydän ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön anatomia ja fysiologia
vko 16 Tarpeen mukaan
vko 18 Opintojakson tentti
vko 20 Opintojakso- ja tenttipalaute
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
25
realization.maxSeats
50
Number of ECTS credits allocated
5
Virtual portion
1
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean