Skip to main content

Functional Anatomy 2 (5 cr)

Code: TH00BD94-3001

General information


Enrollment
02.12.2018 - 20.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
25 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Pirjo Pennanen
Course
TH00BD94

realization.id

13135

realization.code

TH00BD94-3001

realization.startDate

01.01.1919

realization.endDate

31.07.1919

realization.enrollmentStart

02.12.1818

realization.enrollmentEnd

20.01.1919

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Functional Anatomy 2

Content

Anatomy: structures of central and peripheral nervous system, development and maturation during the first year, structures of the respiratory and circulatory system.

Physiology: structure and functions of the nerve cell, motor behavior regulation and sensory functions in motor regulation (neurophysiology), muscle and load physiology, heart rate regulation, blood circulation and regulation, respiratory physiology, respiratory diffusion and respiratory regulation.

Further information

Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen

Further information

Opintojaksopalaute kerättiin suullisesti tunnilla 13.5.2019 Paikalla 25/44 opiskelijaa. Palautteen kirjannut Pirjo Pennanen
1. Toteutuksessa oppimista tukeneet asiat
- toteutussuunnitelma selkeä
- opettajajohtoiset "luennot" ja niihin linkitetyt etukäteen luettavat materiaalit + alun tehtävät + niiden ratkaisut Optimassa tuntien jälkeen.
- hermotuksen koontitehtävä + piirtely lihasfysiologian opiskelun yhteydessä
2. Toteutuksessa kehitettävät asiat
- miten voisi linkittää rinnalla toteutuvaan Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojaksoon?
- Ääreishermoston opiskelemiseen lisää aikaa. Sitä voisi mahdollisesti ottaa Lapsen motorisesta kehityksestä
3. Opiskelijoiden toiminnassa oppimista tukeneet asiat
- mentoroinnissa käyminen (ne jotka kävivät) ja kaikenkaikkiaab vuorovaikutuksessa opiskeleminen
- opiskeltavan asian "tarinanomaisuus" helpottaa oppimista
- opiskeleminen useammasta eri lähteestä ja tiedon työstäminen
4. Opiskelijoiden toiminnassa kehitettävät asiat
- paremmin valmistautuminen tunneilla
- vuorovaikutuksellisuus tunneilla
- oman opiskeluaikataulun tekeminen ja sen mukaan toimiminen

Qualifications

No preceding knowledge

Objective

The student is in physiotherapy process able to
• explain the structures and the principles of physiology of the central and peripheral nervous system of a human,
• explain the development and maturation of the human nervous system during the first year of life,
• explain the structures and the principles of physiology of respiratory and circulatory organs,
• explain the principles of muscle physiology,
• explain the structural and neural factors affecting on power output.

Exam schedules

viikko 18
I uusinta 10.6.2019
II uusinta syksyn 2019 ensimmäisessä uusintatenttipäivässä. Pävitys 7.5. Uusinta toteutuu 28.8.2019
Lisätietoa Optimassa

Evaluation scale

H-5

Student workload

ennakkotehtävät jokaiselle kontaktitunnille. Materiaalitiedot löydettävissä Optimassa

Teaching methods

Opintojakso perustuu opiskelijan jatkuvaan aktiiviseen ja itsenäiseen opiskeluun, joka tapahtuu aina ennen kontaktitunteja. Kontaktitunneilla teemoja lähestytään vuorovaikutuksellisesti, ymmärryksen muodostumiseen pyrkien.

Materials

Sand ym. 2011. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Sobotta Atlas of human anatomy. Kaikista osista hiukan.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely
Lisälukemistona mielenkiinnon mukaan Lundy-Ekman 2018. Neuroscience, fundamentals for rehabilitation

realization.grade0Description

- anatomian ja fysiologian keskeisten käsitteiden käyttö on epäjohdonmukaista, virheellistä
- Ei muista ja tunnista anatomian rakenteita
- kudos- tason kokonaisuuksien hahmottaminen ei onnistu

realization.grade1Description

• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä
• muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin
• kudos-tason kokonaisuuden hahmottamisessa on vaikeuksia

realization.grade3Description

• käyttää keskeisiä anatomian ja fysiologiankäsitteitä systemaattisesti
• osaa kuvailla anatomian rakenteiden yhteyksiä ja kudos-tason kokonaisuuksia
• muistaa ja tunnistaa eri kudosten välisiä yhteyksiä

realization.grade5Description

• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla elimistö-tason kokonaisuuksia
• osaa kuvata elin- ja elimistö -tason kokonaisuuksia jäsentyneesti ja loogisesti

International connections

flipped learning, vuorovaikutuksellinen luento, koosteiden tekeminen

Content scheduling

Opintojakson ennakkotehtävä: Tutustu opintojakson Optiman työtilaan, jossa kuvataan opintojakson toteutusta ja työskentelytapoja.
Jokaisen kontaktitunnin ennakkotehtävä löytyy Opitmasta
Tapaamisten teemat:
vko 3-4 Hermoston anatomia; hermosto kudoksena, keskushermosto, hermoston tukijärjestelmät
vko 5 Ääreishermoston anatomia; aivo ja selkäydinhermot, autonominen hermosto
vko 6 Hermosolun ja synapsin toiminta
vko 6-9 Hermoston toiminnan logiikka motoriikan säätelyn näkökulmasta; yleinen aistifysiologia, aistit toiminnassa. Motorinen hermotus, motoriikan säätelyn logiikka
vko 10 6h Lapsen 0-1v motorinen kehitys
vko 11 lihasfysiologia
vko 12-13 voimantuottoon vaikuttavat mekaaniset ja hermostolliset tekijät
vko 14 Sydän ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön anatomia ja fysiologia
vko 16 Tarpeen mukaan
vko 18 Opintojakson tentti
vko 20 Opintojakso- ja tenttipalaute

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

25

realization.maxSeats

50

Number of ECTS credits allocated

5

Virtual portion

1

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page