Saksa 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5091170-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2020 - 13.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 18.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Opettajat
- Marjo Aaltonen
- Ryhmät
-
PLILOS18APLILOS18A
-
PLILOS18BPLILOS18B
-
PTUTAS19APTUTAS19A
-
PTUTAS19BPTUTAS19B
- Opintojakso
- 5091170
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan ajalla 3.9.2020-18.12.2020.
Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta ja -ohjauksesta (24t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (109t). Opiskelijan tulee osallistua verkkotapaamisiin minimissään 75% eli 18t.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perus- ja keskitason (A2-B1) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän sekä työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa pidempiä lauseita (päälause ja sivulause)
- kirjoittaa lyhyehkön viestin työelämän tilanteeseen liittyen
- soveltaa opittua sanastoa ja kielioppia
Oppimistavoite: luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa työelämän tilanteisiin liittyviä sanoja ja -fraaseja
- ymmärtää keskeisen sisällön normaalitempoisesta puheesta
- ymmärtää keskeisen sisällön tekstistä esim. työpaikkailmoitus, tuoteteksti, sähköpostiviesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. itsestä puhuminen työnhaun yhteydessä, puhelimessa asiointi
- kertoo perustietoja yrityksestä, kaaviosta tai tuotteesta
- ääntää ymmärrettävästi
- soveltaa opittua sanastoa ja kielioppia
Tavoitteet
Vahvistetaan opiskelijan kielitaitoa monipuolisen sanaston ja kieliopin avulla. Parannetaan puhevalmiutta tilanneharjoitusten avulla. Pyritään saavuttamaan taidot, joilla selvitään hyvin kirjallisesti ja suullisesti esimerkiksi opiskelusta ja työharjoittelusta saksan kielialueella.Opiskelija osaa käyttää saksankieltä seuraavissa viestintätilanteissa/kanavissa:suullinen esityspuhelinsähköpostivuorokeskustelut
Oppimateriaalit
Blanco, Kudel. Freut mich 1. Kappaleet 10-12.
Optiman materiaali.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, verkkotapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan osaamista testataan itsenäisesti suunniteltavien ja toteutettavien suullisten ja kirjallisten tehtävien avulla: sähköpostiviesti, puhelinkeskustelu, työhaastattelu, suullinen esitys. Lisäksi opiskelijan tulee olla valmistautunut verkkotapaamisiin säännöllisten itseopiskelutehtävien avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi on tehtäväperusteinen asteikolla 1-5. Opintojakson arvosana muodostuu tehtävistä saatujen arvioiden keskiarvosta.
Huomioitavia seikkoja:
- Kaikki tehtävät on suoritettava annettuun palautusajankohtaan mennessä.
- Myöhästyneet tehtävät saavat 0; niitä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.
- Palauttamiseen/tehtävien suorittamiseen liittyvistä ongelmista on ilmoitettava hyvissä ajoin etukäteen.
- Aktiivinen osallistuminen verkkotapaamisiin vaikuttaa arviointiin positiivisesti, yli 75% poissaolo vaikuttaa arviointiin laskevasti.
- Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä.