Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta II (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00BF86-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.07.2020 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Mikko Niskanen
Olli-Pekka Lehtisalo
Opintojakso
YH00BF86
Toteutukselle YH00BF86-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

YKV II on jatkoa YKV I:lle. Opiskelija etenee YKV I –opintojaksoon verrattuna vaativampiin tehtäviin. Opiskelijan rooli on vastuullisempi ja tavoitteellisempi kuin YKV I –opintojakson toimielimessä.
Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa opiskelijaedustajana AMK-, tulosalue- tai yksikkötason toimielimissä, opiskelijakunnassa tai muissa opiskelijajärjestöissä, (esim. AMK-tason toimielimissä kuten laaturyhmässä tai koulutusalayhdistyksen puheenjohtajistossa, opiskelijakunnan hallituksessa tai edustajiston jäsenenä)
• Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen
• Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
• Kehittämistehtävien suorittaminen (esim. opiskelijapalautteiden kerääminen ja analysoiminen sekä esittäminen toimielimessä/kokouksissa/työryhmissä/palautepäivässä, hakuoppaan tai OPSin tekstien kommentointi, Messin sivujen kehittäminen, verkkosivujen kehittäminen, sidosryhmäanalyysin ja viestintäsuunnitelman tekeminen)
• Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio, kokousten ajat ja paikat, pöytäkirjat, dokumenttien säilytys ja saatavuus)

Tavoitteet

Opiskelija etenee YKV I –opintojaksoon verrattuna vaativampiin tehtäviin. Opiskelijan rooli on vastuullisempi ja tavoitteellisempi kuin YKV I –opintojakson toimielimessä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

•toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
•toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
•toimia rakentavalla tavalla organisaation kehittämiseksi
•selittää luottamustoimensa merkityksen koulutuksen kehittämisen kannalta
•kuvata omien toimintatapojensa merkityksen toimielimen toiminnassa
•käyttää luovan ongelmaratkaisun menetelmiä kehittämistehtävissä
•esitellä suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelijakunta- ja yhdistystoimintaympäristön
•toimia vaativissa toiminta-alueen tehtävissä

Sisältö

Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa opiskelijaedustajana AMK-, tulosalue- tai yksikkötason toimielimissä, opiskelijakunnassa tai muissa opiskelijajärjestöissä, (esim. AMK-tason toimielimissä kuten laaturyhmässä tai koulutusalayhdistyksen puheenjohtajistossa, opiskelijakunnan hallituksessa tai edustajiston jäsenenä)
•Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen
•Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
•Kehittämistehtävien suorittaminen (esim. opiskelijapalautteiden kerääminen ja analysoiminen sekä esittäminen toimielimessä/kokouksissa/työryhmissä/palautepäivässä, hakuoppaan tai OPSin tekstien kommentointi, Messin sivujen kehittäminen, verkkosivujen kehittäminen, sidosryhmäanalyysin ja viestintäsuunnitelman tekeminen)
•Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio, kokousten ajat ja paikat, pöytäkirjat, dokumenttien säilytys ja saatavuus)

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit määritellään tehtäväkohtaisesti. Opiskelija esittelee käytettävät oppimateriaalit itse oppimistehtäviensä suunnitelmissa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suorittaakseen opiskelija:
•laatii suunnitelman kurssin suorittamiseksi
•pitää kirjaa tehtävistään (ajankohta, käytetyt työtunnit, tehtävä, oppiminen)
•laatii oppimistehtävän (raportti, blogi tai portfolio

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Aktiivinen ja joustava oppiminen: Opiskelija voi aloittaa opintojakson milloin tahansa ottamalla yhteyttä vastuuopettajaan ja ilmoittautumalla opintojaksoon.
Opintojaksolla eteneminen on opiskelijan omalla vastuulla. Ohjausta ja tukea saa pyydettäessä. Myös kansainvälisyys ja työelämälähtöisyys riippuu opiskelijasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija pitää opintojakson ajan tuntikirjanpitoa ja kirjoittaa muistiinpanoja/päiväkirjaa oppimisestaan peilaten ennakkosuunnitelmaan. 5 op:n suoritus on 133 työtuntia.
Oppimistehtävien kautta opiskelijan tulee pystyä kuvamaan, mihin toimijaryhmään opiskelija on osallistunut sekä eritellysti kyseisen luottamustehtävän tai tiimin tärkeimmät toimintatavat, tavoitteet ja saavutukset. Lisäksi opiskelijan tulee osoittaa, että on saavuttanut opintojaksokohtaiset tavoitteet. Näitä tulee kuvata tehtävässä konkreettisin esimerkein ja pohdinnoin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
• toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
• toimia rakentavalla tavalla organisaation kehittämiseksi
• selittää luottamustoimensa merkityksen koulutuksen kehittämisen kannalta
• kuvata omien toimintatapojensa merkityksen toimielimen toiminnassa
• käyttää luovan ongelmaratkaisun menetelmiä kehittämistehtävissä
• esitellä suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelijakunta- ja yhdistystoimintaympäristön
• toimia vaativissa toiminta-alueen tehtävissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan suunnitellut ja oheistuksen mukaan tehdyt tehtävät sekä luotettava tuntikirjanpito

Hylätty (0)

HYLÄTTY: Opiskelija ei tee sovittuja tehtäviä

Lisätiedot

Edeltävyysehtona on, että Yhteiskunallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta I on suoritettu.

Siirry alkuun