Yhteiskunnallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta II (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00BF86-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.07.2020 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2020 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Olli-Pekka Lehtisalo
- Opintojakso
- YH00BF86
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
YKV II on jatkoa YKV I:lle. Opiskelija etenee YKV I –opintojaksoon verrattuna vaativampiin tehtäviin. Opiskelijan rooli on vastuullisempi ja tavoitteellisempi kuin YKV I –opintojakson toimielimessä.
Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa opiskelijaedustajana AMK-, tulosalue- tai yksikkötason toimielimissä, opiskelijakunnassa tai muissa opiskelijajärjestöissä, (esim. AMK-tason toimielimissä kuten laaturyhmässä tai koulutusalayhdistyksen puheenjohtajistossa, opiskelijakunnan hallituksessa tai edustajiston jäsenenä)
• Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen
• Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
• Kehittämistehtävien suorittaminen (esim. opiskelijapalautteiden kerääminen ja analysoiminen sekä esittäminen toimielimessä/kokouksissa/työryhmissä/palautepäivässä, hakuoppaan tai OPSin tekstien kommentointi, Messin sivujen kehittäminen, verkkosivujen kehittäminen, sidosryhmäanalyysin ja viestintäsuunnitelman tekeminen)
• Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio, kokousten ajat ja paikat, pöytäkirjat, dokumenttien säilytys ja saatavuus)
Tavoitteet
Opiskelija etenee YKV I –opintojaksoon verrattuna vaativampiin tehtäviin. Opiskelijan rooli on vastuullisempi ja tavoitteellisempi kuin YKV I –opintojakson toimielimessä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
•toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
•toimia rakentavalla tavalla organisaation kehittämiseksi
•selittää luottamustoimensa merkityksen koulutuksen kehittämisen kannalta
•kuvata omien toimintatapojensa merkityksen toimielimen toiminnassa
•käyttää luovan ongelmaratkaisun menetelmiä kehittämistehtävissä
•esitellä suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelijakunta- ja yhdistystoimintaympäristön
•toimia vaativissa toiminta-alueen tehtävissä
Sisältö
Opiskelija oppii vaikuttamista korkeakoulussa opiskelijaedustajana AMK-, tulosalue- tai yksikkötason toimielimissä, opiskelijakunnassa tai muissa opiskelijajärjestöissä, (esim. AMK-tason toimielimissä kuten laaturyhmässä tai koulutusalayhdistyksen puheenjohtajistossa, opiskelijakunnan hallituksessa tai edustajiston jäsenenä)
•Osallistuminen toimielimen toimintaan ja toimintatapojen kehittämiseen
•Vastuullinen viestiminen toimielimen toiminnasta muille opiskelijoille ja opiskelijoilta toimielimelle sekä keskeisille sidosryhmille
•Kehittämistehtävien suorittaminen (esim. opiskelijapalautteiden kerääminen ja analysoiminen sekä esittäminen toimielimessä/kokouksissa/työryhmissä/palautepäivässä, hakuoppaan tai OPSin tekstien kommentointi, Messin sivujen kehittäminen, verkkosivujen kehittäminen, sidosryhmäanalyysin ja viestintäsuunnitelman tekeminen)
•Toimielimen sääntöjen ja muiden toimintaa ohjaavien dokumenttien ja toimintatapojen kriittinen tarkastelu sekä toiminnan kehittäminen (päätöksenteko-organisaatio, kokousten ajat ja paikat, pöytäkirjat, dokumenttien säilytys ja saatavuus)
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit määritellään tehtäväkohtaisesti. Opiskelija esittelee käytettävät oppimateriaalit itse oppimistehtäviensä suunnitelmissa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suorittaakseen opiskelija:
•laatii suunnitelman kurssin suorittamiseksi
•pitää kirjaa tehtävistään (ajankohta, käytetyt työtunnit, tehtävä, oppiminen)
•laatii oppimistehtävän (raportti, blogi tai portfolio
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Aktiivinen ja joustava oppiminen: Opiskelija voi aloittaa opintojakson milloin tahansa ottamalla yhteyttä vastuuopettajaan ja ilmoittautumalla opintojaksoon.
Opintojaksolla eteneminen on opiskelijan omalla vastuulla. Ohjausta ja tukea saa pyydettäessä. Myös kansainvälisyys ja työelämälähtöisyys riippuu opiskelijasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija pitää opintojakson ajan tuntikirjanpitoa ja kirjoittaa muistiinpanoja/päiväkirjaa oppimisestaan peilaten ennakkosuunnitelmaan. 5 op:n suoritus on 133 työtuntia.
Oppimistehtävien kautta opiskelijan tulee pystyä kuvamaan, mihin toimijaryhmään opiskelija on osallistunut sekä eritellysti kyseisen luottamustehtävän tai tiimin tärkeimmät toimintatavat, tavoitteet ja saavutukset. Lisäksi opiskelijan tulee osoittaa, että on saavuttanut opintojaksokohtaiset tavoitteet. Näitä tulee kuvata tehtävässä konkreettisin esimerkein ja pohdinnoin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
• toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
• toimia rakentavalla tavalla organisaation kehittämiseksi
• selittää luottamustoimensa merkityksen koulutuksen kehittämisen kannalta
• kuvata omien toimintatapojensa merkityksen toimielimen toiminnassa
• käyttää luovan ongelmaratkaisun menetelmiä kehittämistehtävissä
• esitellä suomalaisten ammattikorkeakoulujen opiskelijakunta- ja yhdistystoimintaympäristön
• toimia vaativissa toiminta-alueen tehtävissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttyyn arvosanaan vaaditaan suunnitellut ja oheistuksen mukaan tehdyt tehtävät sekä luotettava tuntikirjanpito
Hylätty (0)
HYLÄTTY: Opiskelija ei tee sovittuja tehtäviä
Lisätiedot
Edeltävyysehtona on, että Yhteiskunallinen kehittämis- ja vaikuttamistoiminta I on suoritettu.