Siirry suoraan sisältöön

Journalistisen sisällön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2022 - 15.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.09.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 16
Koulutus
Media-alan koulutus
Opettajat
Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
PMEDIS20jour
PMEDIS20 journalismi
Opintojakso
KU00BT12
Toteutukselle KU00BT12-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

27.9. Luento reportaasista, tehtävänanto.
25.10. Luento tiedonhankinnasta. Opiskelijat esittelevät aiheensa, näkökulmien tarkennusta.
15.11. Luento kuvakerronnasta ja reportaasin kuvituksesta. Työstämistä ja näkökulman terävöittämistä.
29.11. Työstämistä, faktantarkistusta, kielen ja ilmaisun hiomista, otsikointia.
12.12. Juttujen viimeistely.
13.12. Loppupalaute, juttujen julkaisu.

Tavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella
- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden
- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun
- toimia toimituksessa ammattimaisesti
- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta

Sisältö

Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat joko monimediallisen tai yhteen ilmaisumuotoon keskittyvän kokonaisuuden, jonka tiedonhankinta on laajaa ja syvällistä. Opintojaksolla on tarkoitus kokeilla uusia ilmaisun, sisällön tai tekemisen muotoja. Opintojakso toteutetaan toimitustyöskentelynä, jota kukin opiskelija vuorollaan johtaa yhdessä opettajan kanssa.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com: Journalistisen sisällön kehittäminen.

Opetusmenetelmät

Kukin opiskelija ideoi, taustoittaa ja toteuttaa 10000 merkin reportaasin. Siihen otetaan myös valokuvat osaksi kokonaisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla harjoitellaan erityisesti aloitteellisuutta, ideointikykyä, kriittisyyttä ja luovuutta. Myös verkostoitumista tapahtuu, kun opiskelijat etsivät lähteitä juttuihinsa. Yhteinen aiheiden työstäminen kehittää ryhmätyötaitoja. Kaikki nämä ovat osa toimittajan ammatillista kehittymistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luentopäivät sisältävät juttujen työstämistä. Pääasiallinen työ tapahtuu itsenäisesti ja opettajalta saa palautetta prosessin edetessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kunkin opiskelijan toteuttama reportaasi ja sen työprosessi ovat arvioinnin kohteena.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toteuttanut reportaasia julkaisukelpoiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on toteuttanut julkaisukelpoisen jutun, jossa on kaikki vaaditut elementit. Sen kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Sen valokuvat ovat teknisesti ja ilmaisullisesti kelvolliset julkaistaviksi. Kokonaisuus noudattaa kaikilta osin JSN:n ohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi reportaasin kokonaisuus tuottaa uusia oivalluksia lukijalle. Sen sisältö on kiinnostavaa ja kieli erittäin sujuvaa. Otsikoinnit vievät asiaa eteenpäin ja houkuttelevat lukemaan. Jutun valokuvat ovat visuaalisesti mielenkiintoisia ja teknisesti erinomaisia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi reportaasin aihe on vaativa ja yhteiskunnallisesti kiinnostava tai sen päähenkilö/päähenkilöt ovat erityisiä. Teksti on lennokasta ja lukijan on nautinnollista seurata sitä. Sen kuvat ovat oivaltavia ja niistä näkyy luovaote ja valokuvauksen hallinta. Tekstin ja kuvien yllätyksellisyys tekee aiheesta erityisen.

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Pmedis19- ja Pmedis20-ryhmän opiskelijoille. Heidän ilmoittautumisensa hyväksytään ensin ja vasta sen jälkeen nuorempien vuosikurssien osallistuminen.

Siirry alkuun