Skip to main content

Developing the Journalistic Content (5 cr)

Code: KU00BT12-3001

General information


Enrollment
03.06.2022 - 15.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.09.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 16
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Johanna Ailio
Teacher in charge
Johanna Ailio
Groups
PMEDIS20jour
PMEDIS20jour
Course
KU00BT12
No reservations found for realization KU00BT12-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

27.9. Luento reportaasista, tehtävänanto.
25.10. Luento tiedonhankinnasta. Opiskelijat esittelevät aiheensa, näkökulmien tarkennusta.
15.11. Luento kuvakerronnasta ja reportaasin kuvituksesta. Työstämistä ja näkökulman terävöittämistä.
29.11. Työstämistä, faktantarkistusta, kielen ja ilmaisun hiomista, otsikointia.
12.12. Juttujen viimeistely.
13.12. Loppupalaute, juttujen julkaisu.

Objective

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella
- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden
- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun
- toimia toimituksessa ammattimaisesti
- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta

Content

Students design and implement a multidisciplinary or singular mode story series with extensive and in-depth information retrieval. The course aims to experiment with new forms of expression, content or creativity. The course is implemented as team work, which each student in turn leads together with the teacher.

Materials

turkuamk.itslearning.com: Journalistisen sisällön kehittäminen.

Teaching methods

Kukin opiskelija ideoi, taustoittaa ja toteuttaa 10000 merkin reportaasin. Siihen otetaan myös valokuvat osaksi kokonaisuutta.

Pedagogic approaches and sustainable development

Kurssilla harjoitellaan erityisesti aloitteellisuutta, ideointikykyä, kriittisyyttä ja luovuutta. Myös verkostoitumista tapahtuu, kun opiskelijat etsivät lähteitä juttuihinsa. Yhteinen aiheiden työstäminen kehittää ryhmätyötaitoja. Kaikki nämä ovat osa toimittajan ammatillista kehittymistä.

Student workload

Luentopäivät sisältävät juttujen työstämistä. Pääasiallinen työ tapahtuu itsenäisesti ja opettajalta saa palautetta prosessin edetessä.

Evaluation methods and criteria

Kunkin opiskelijan toteuttama reportaasi ja sen työprosessi ovat arvioinnin kohteena.

Failed (0)

Opiskelija ei ole toteuttanut reportaasia julkaisukelpoiseksi.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on toteuttanut julkaisukelpoisen jutun, jossa on kaikki vaaditut elementit. Sen kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Sen valokuvat ovat teknisesti ja ilmaisullisesti kelvolliset julkaistaviksi. Kokonaisuus noudattaa kaikilta osin JSN:n ohjeita.

Assessment criteria, good (3-4)

Edellisten lisäksi reportaasin kokonaisuus tuottaa uusia oivalluksia lukijalle. Sen sisältö on kiinnostavaa ja kieli erittäin sujuvaa. Otsikoinnit vievät asiaa eteenpäin ja houkuttelevat lukemaan. Jutun valokuvat ovat visuaalisesti mielenkiintoisia ja teknisesti erinomaisia.

Assessment criteria, excellent (5)

Edellisten lisäksi reportaasin aihe on vaativa ja yhteiskunnallisesti kiinnostava tai sen päähenkilö/päähenkilöt ovat erityisiä. Teksti on lennokasta ja lukijan on nautinnollista seurata sitä. Sen kuvat ovat oivaltavia ja niistä näkyy luovaote ja valokuvauksen hallinta. Tekstin ja kuvien yllätyksellisyys tekee aiheesta erityisen.

Further information

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Pmedis19- ja Pmedis20-ryhmän opiskelijoille. Heidän ilmoittautumisensa hyväksytään ensin ja vasta sen jälkeen nuorempien vuosikurssien osallistuminen.

Go back to top of page