Journalistisen sisällön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT12-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.06.2022 - 15.08.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 16
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Vastuuopettaja
Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS20jourPMEDIS20 journalismi
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella
- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden
- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun
- toimia toimituksessa ammattimaisesti
- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta
Sisältö
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat joko monimediallisen tai yhteen ilmaisumuotoon keskittyvän kokonaisuuden, jonka tiedonhankinta on laajaa ja syvällistä. Opintojaksolla on tarkoitus kokeilla uusia ilmaisun, sisällön tai tekemisen muotoja. Opintojakso toteutetaan toimitustyöskentelynä, jota kukin opiskelija vuorollaan johtaa yhdessä opettajan kanssa.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Journalistisen sisällön kehittäminen.
Opetusmenetelmät
Kukin opiskelija ideoi, taustoittaa ja toteuttaa 10000 merkin reportaasin. Siihen otetaan myös valokuvat osaksi kokonaisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssilla harjoitellaan erityisesti aloitteellisuutta, ideointikykyä, kriittisyyttä ja luovuutta. Myös verkostoitumista tapahtuu, kun opiskelijat etsivät lähteitä juttuihinsa. Yhteinen aiheiden työstäminen kehittää ryhmätyötaitoja. Kaikki nämä ovat osa toimittajan ammatillista kehittymistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luentopäivät sisältävät juttujen työstämistä. Pääasiallinen työ tapahtuu itsenäisesti ja opettajalta saa palautetta prosessin edetessä.
Sisällön jaksotus
27.9. Luento reportaasista, tehtävänanto.
25.10. Luento tiedonhankinnasta. Opiskelijat esittelevät aiheensa, näkökulmien tarkennusta.
15.11. Luento kuvakerronnasta ja reportaasin kuvituksesta. Työstämistä ja näkökulman terävöittämistä.
29.11. Työstämistä, faktantarkistusta, kielen ja ilmaisun hiomista, otsikointia.
12.12. Juttujen viimeistely.
13.12. Loppupalaute, juttujen julkaisu.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Pmedis19- ja Pmedis20-ryhmän opiskelijoille. Heidän ilmoittautumisensa hyväksytään ensin ja vasta sen jälkeen nuorempien vuosikurssien osallistuminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kunkin opiskelijan toteuttama reportaasi ja sen työprosessi ovat arvioinnin kohteena.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole toteuttanut reportaasia julkaisukelpoiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on toteuttanut julkaisukelpoisen jutun, jossa on kaikki vaaditut elementit. Sen kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Sen valokuvat ovat teknisesti ja ilmaisullisesti kelvolliset julkaistaviksi. Kokonaisuus noudattaa kaikilta osin JSN:n ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi reportaasin kokonaisuus tuottaa uusia oivalluksia lukijalle. Sen sisältö on kiinnostavaa ja kieli erittäin sujuvaa. Otsikoinnit vievät asiaa eteenpäin ja houkuttelevat lukemaan. Jutun valokuvat ovat visuaalisesti mielenkiintoisia ja teknisesti erinomaisia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi reportaasin aihe on vaativa ja yhteiskunnallisesti kiinnostava tai sen päähenkilö/päähenkilöt ovat erityisiä. Teksti on lennokasta ja lukijan on nautinnollista seurata sitä. Sen kuvat ovat oivaltavia ja niistä näkyy luovaote ja valokuvauksen hallinta. Tekstin ja kuvien yllätyksellisyys tekee aiheesta erityisen.