Siirry suoraan sisältöön

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 12.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.03.2024 - 09.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Ryhmät
PSOSTK22
Sosionomi (AMK), Turku, K22
PSOSK22V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
PSOSS22V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
Opintojakso
TH00CA82

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.04.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
itsenäinen parityöskentely
Ti 09.04.2024 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 09.04.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
Verkkotapaaminen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu viikoilla 11 - 15

Opintojakso toteutetaan hybridimallilla, jossa osa opiskelijoista osallistuu verkon kautta ja osa paikan päällä kampuksella. Voit itse valita osallistumistavan. Opintojaksolla käytetään tiiviisti Itslearning-oppimisalustaa. Opintojakso sisältää itsenäistä tiedonhakua ja perehtymistä materiaaleihin erilaisten tehtävien kautta. Opiskelu edellyttää sinulta opiskelijana aktiivista ja itsenäistä työskentelyotetta sekä aiemmin oppimasi ja kokemasi hyödyntämistä ja jakamista muiden opiskelijoiden kanssa.

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi varhaiskasvattajana -opintojaksolla on neljä opettajajohtoista (verkko tai hybridi) tapaamista opiskelijaryhmässä, muilta osin työskentely tapahtuu aktiivisesti parin kanssa toimien ja Itslearning-alustaa käyttäen. Parin itsenäisen työskentelyn ohjeistus löytyy Itslearningista. Tapaamiset tiistaisin verkossa (9.4. myös kampuksella) klo 16-18

ti 12.3.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen: moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)
ti 19.3.2024 klo 16 - 18 Itsenäinen parityöskentely verkossa - minä kasvattajana + vanh. keskustelun suunnittelu + toteutus parin kanssa
ti 26.3.2024 klo 16 - 18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen: yhteistyötavat, sosionomin vastuualueet, vierailijana Maria Vuorinen Sateenkaari kodon päiväkoti Halikolosta (TS)
ti 2.4.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen klo 16 - 17. Vieraiijana Sari Taipale Varhasta (MK) Itsenäinen työskentely: eettinen kokemuskimara verkkokeskusteluna, omatoimista kollaasin työstämistä.
ti 9.4. klo 16 -18 Opettajajohtoinen hybriditapaaminen: lapsuuskollaasien ja vanhempien kanssa käytyjen keskustelujen purku (MK, TS)

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.



Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Kansainvälisyys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun