Siirry suoraan sisältöön

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 12.03.2024

Ajoitus

12.03.2024 - 09.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • 12.03.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
  • 19.03.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
  • 26.03.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
  • 02.04.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
  • 09.04.2024 15:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002
  • 09.04.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3002

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.



Esseen lähdekirjallisuus on yksi arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen, valinta ja hyödyntäminen on tehtävässä keskeistä.

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Sisällön jaksotus

Jakso toteutuu viikoilla 11 - 15

Opintojakso toteutetaan hybridimallilla, jossa osa opiskelijoista osallistuu verkon kautta ja osa paikan päällä kampuksella. Voit itse valita osallistumistavan. Opintojaksolla käytetään tiiviisti Itslearning-oppimisalustaa. Opintojakso sisältää itsenäistä tiedonhakua ja perehtymistä materiaaleihin erilaisten tehtävien kautta. Opiskelu edellyttää sinulta opiskelijana aktiivista ja itsenäistä työskentelyotetta sekä aiemmin oppimasi ja kokemasi hyödyntämistä ja jakamista muiden opiskelijoiden kanssa.

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi varhaiskasvattajana -opintojaksolla on neljä opettajajohtoista (verkko tai hybridi) tapaamista opiskelijaryhmässä, muilta osin työskentely tapahtuu aktiivisesti parin kanssa toimien ja Itslearning-alustaa käyttäen. Parin itsenäisen työskentelyn ohjeistus löytyy Itslearningista. Tapaamiset tiistaisin verkossa (9.4. myös kampuksella) klo 16-18

ti 12.3.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen: moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)
ti 19.3.2024 klo 16 - 18 Itsenäinen parityöskentely verkossa - minä kasvattajana + vanh. keskustelun suunnittelu + toteutus parin kanssa
ti 26.3.2024 klo 16 - 18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen: yhteistyötavat, sosionomin vastuualueet, vierailijana Maria Vuorinen Sateenkaari kodon päiväkoti Halikolosta (TS)
ti 2.4.2024 klo 16 -18 Opettajajohtoinen verkkotapaaminen klo 16 - 17. Vieraiijana Sari Taipale Varhasta (MK) Itsenäinen työskentely: eettinen kokemuskimara verkkokeskusteluna, omatoimista kollaasin työstämistä.
ti 9.4. klo 16 -18 Opettajajohtoinen hybriditapaaminen: lapsuuskollaasien ja vanhempien kanssa käytyjen keskustelujen purku (MK, TS)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 16.4.2024
2. palautus 30.4.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.