Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito (3 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CO48-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 05.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Myyntityön koulutus
Opettajat
Heidi Kurvinen
Ryhmät
LEMMODLIPAFinanssialanToimintaymparistoPMYYNS18
LiPa Finanssialan toimintaympäristö PMYYNS18
PMYYFS23
Finanssipalvelut 2023
Opintojakso
KH00CO48

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 06.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A308 Teoriatila
Pe 13.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_B166 Kullervo
Pe 20.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
EDU_2004 Johannes muunto byod
Pe 27.09.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A317 Teoriatila
Pe 04.10.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A313 Teoriatila
Pe 11.10.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A308 Teoriatila
Pe 25.10.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A314 Teoriatila
Pe 01.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A313 Teoriatila
Pe 08.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A317 Teoriatila
Pe 15.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
TENTTI / Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_B164 Tapio muunto
Pe 22.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
1. Uusintantentti / Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_B164 Tapio muunto
Pe 29.11.2024 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
2. Uusintatentti / Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3001
LEM_A313 Teoriatila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

2.9.2024-31.12.2024

Opiskelija osaa:
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia

Sisältö:
asiakaslähtöinen ajattelu myyntiprosessissa
kehittää kannattavia asiakassuhteita
ostokäyttäytyminen

asiakaskokemus
asiakaspalvelutilanteet
haastavat asiakkaat


Tämän kurssin edeltävyysehtona on ensimmäisen vuoden opinnot.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia

Sisältö

Having completed the course, the student is able to:
apply customer oriented thinking in sales processes
develop profitable customer relationships
use customer-oriented practices in service

Oppimateriaalit

Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia. Aineistoa on paljon ja omaehtoista tutustumista aihealueisiin edellytetään.

Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaali jaetaan kurssin lopussa.

Kurssikirjat:
-Grönroos, Christian (eri vuosia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
-Storbacka, Kai & Lehtinen, Jarmo. R. (eri vuosia) Asiakkuuden ehdoilla vai asiakkuuden armoilla.
-Bergström, Seija & Leppänen, Arja (2015, 2021) Yrityksen asiakasmarkkinointi.
-Oppimisympäristön Itslearning materiaali.
-Omat muistiinpanot.

Vaikka kurssin aineisto on mittava, kurssin pystyy läpäisemään hyvin arvosanoin osallistumalla aktiivisesti luennoille ja kertaamalla materiaalin itsenäisesti aineistoa.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja.

Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu keskustellen, harjoitteiden, oppimistehtävien avulla ja ryhmätyöskentelynä annetun tai suositellun materiaalin pohjalta, oppimistehtävien ja esitysten myötä.

Huomioitava on, että kurssi voidaan suorittaa vain läsnäoloa vaativalla luento-opetuksena - ei Teams-mahdollisuutta.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, hanketyön tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista. Uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.

Tenttien ajankohdat:

Varsinainen tentti: 15.11.2024
1. korotus/uusintatentti: 22.11.2024
2. korotus/uusintatentti: 29.11.2024


Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Kansainvälisyys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä. Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät oppimistehtävät / harjoitteet tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.

-Tiedonhakua ja aihealueen materiaaliin perehtyminen.
-Osallistuminen työskentelyyn
- Havainnointitehtävä pareittain (1), joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista ja havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä (osa esittää tunneilla tuotoksen). Palautusten ajankohdat ja ohjeet mainittu Itslearningissä.
-Tenttiin kertaus ja tentti.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.

Oppimisympäristönä Itslearning. Tehtävänpalautukset vain ja ainoastaan Itslearning oppimisympäristöön ohjeistuksen- ja aikataulun mukaisesti.


1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Lisätiedot

Tapaamme joka viikko luennoilla.

Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin ITSLearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.

Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.

Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.

Siirry alkuun